چه شامپویی برای نوزادم بخرم؟

وقتي يک کوچولو در راه داريد و قرار است برايش خريد کنيد، بايد فهرستي آماده کنيد تا براي تهيه سيسموني چيزي را از قلم نيندازيد. توي اين فهرست احتمالا از انواع و اقسام لباس و جوراب گرفته تا تخت و کمد و لوازم بهداشتي و حتي آرايشي کودک نوشته مي شود.

وازلين، درمان خشکي پوست نوزاد
اگرچه اين جور مواقع معمولا سعي مي کنيم بهترين و باکيفيت ترين جنس را انتخاب کنيم اما واقعيت اين است که براي خريد برخي اجناس، آن قدرها هم تفاوت نمي کند که چه مارکي بخريم يا چه قيمتي؛ مثلا خيلي مهم نيست که کمد بچه مان چه قدر بزرگ باشد يا تختش چه شکلي باشد.
اما براي خريد بعضي لوازم ديگر، هم مارک مهم است، هم جنس و هم قيمت؛ مثلا براي خريد وسايلي که با پوست کودک تماس دارد، حتما بايد حداکثر دقت را به خرج بدهيم.
حمام روزانه براي کليه نوزادان کامل، نارس و حتي آنها که در بيمارستان تحت مراقبت هاي ويژه قرار دارند، توصيه مي شود. اگر تجمع توده هاي ميکروبي در پوست کودک را آشکارا بتوان مشاهده کرد، علاوه بر حمام روزانه استفاده از هگزاکلروفن نيز توصيه مي شود تا توده هاي ميکروبي استافيلوکک ارئوس را که اغلب در شيرخوارگاه ها (مخصوصا در نوزادان نارس) ديده مي شود، از بين ببرد.
مصرف صابون کلرهگزيدين براي همه نوزادان تازه متولد شده در زايشگاه ها در اولين حمام به وضوح توده هاي ميکروبي را ? ساعت بعد از حمام نشان مي دهد.

هرچند مصرف کلرهگزيدين موضعي جذب پوستي دارد ولي خوشبختانه عوارضي از آن در نوزادان کامل و يا نارس ديده نشده است. از آنجايي که امکان سميت بعضي مواد ضدميکروبي در حمام کردن وجود دارد.

لذا مصرف صابون کلرهگزيدين فقط براي بار اول حمام نوزاد توصيه مي شود و صابون هايي که به طور معمول در حمام براي نوزادان و کودکان به کار مي روند و با نام «صابون بچه» معروف هستند، همگي حاوي مواد ضدميکروبي هستند.
همه صابون ها حداقل مختصري پوست را تحريک مي کند، به طوري که تکرر مصرف صابون ها در حمام اثرات تحريکي پوست را افزايش مي دهد.
در بالغان اثرات تحريکي صابون ها مشخص شده ولي در نوزادان کامل و يا نارس شناخته نشده است. هرچند اغلب کودکان بدون ضايعات پوستي در حمام صابون ها را بدون عوارض جانبي تحمل مي کنند اما در نوزادان نارس تحمل خوب نيست.
لذا صلاح است به جاي صابون براي شستشو از آب ولرم استفاده شود تا زماني که پوست تکامل يافته و بتواند صابون را تحمل کند و از تحريک پوست، تغيير اسيديته و خشکي پوست جلوگيري شود.

نرم کننده هايي براي کودکان
نرم کننده ها مانند کرم ها، لوسيون هاي بچه و روغن ها براي جلوگيري يا معالجه خشکي پوست در نوزادان به کار مي رود. درجه رطوبت پوست به ظرفيت طبقه سطحي پوست در جب و نگهداري آب بستگي دارد.
مصرف نرم کننده ها براي از بردن خشکي و پيشگيري از خشکي ضرورت دارد. نرم کننده هاي مناسب علاوه بر برطرف کردن خشکي مي توانند در حفظ اسيديته پوست، مانعي در ايجاد تجمع ميکروب ها و قارچ ها هم باشند.
روغن هاي بچه مي تواند جايگزين مناسبي براي چربي هاي طبيعي پوست شود و اثرات نامطلوب شستشوي با آب و صابون را جبران کند.
معمولا مقداري از اين روغن روي کف دست بچه ريخته و سپس روي پوست کودک ماليده مي شود. هنگام ماساژ روزانه کودک به علت خشک بودن پوست نوزادان براي اينکه پوست او آزار نبيند، بهتر است از روغن براي ماساژ استفاده شود. ضمنا استفاده از روغن بچه بهترين روش براي تميز کردن قسمت هايي از پوست کودک است که با پوشک تماس دارد.

چرب کننده هاي پوست کودک
کرم بچه يکي ديگر از چرب کننده هاي خوب است. اين کرم حاوي لانولين است که با پوست کودک سازگار است و از پوسته پوسته شدن سطح پوست و قسمت هايي از بدن که داراي چين و چروک است، جلوگيري مي کند.
همچنين براي پيشگيري از سوزش ناشي از ادرار مورد استفاده قرار مي گيرد. وازلين نيز مانند کرم براي محافظت از پوست کودک و نرم کردن آن به کار مي رود.

شامپو و صابون کودک
شوينده هاي کودک بايد بسيار ملايم باشند چرا که چربي پوست کودکان کمتر از بزرگسالان است. پوست آنها پس از حمام شديدا خشک مي شود و براي جلوگيري از خشک شدن پوست بايد از شوينده هاي ملايم استفاده کنيم.
شامپوي بچه به دليل PH خنثي موجب تحريک و سوزش چشم نمي شود و در بين شوينده ها، شامپوي بچه ملايم ترين ترکيب را دارد.
صابون بچه نيز پاک کننده اي ملايم براي پوست لطيف کودک است و با دارا بودن ميزان بالايي از اسيد هاي چرب و PH معادل پوست طبيعي هيچ گونه تحريکي ايجاد نمي کند.
البته در صابون بچه نبايد هيچ رنگ و اسانس غيرطبيعي به کار رود تا ايجاد حساسيت نکند. پوشک کردن کودک در عين حال که ضروري است اما مي تواند سبب ايجاد حالت ناراحت کننده ادرار سوختگي شود.
منبع: ني ني بان