چگونه آبها سخت میشوند

وقتي باران شروع به باريدن مي کند ، کمي از گاز CO2 هوا را جذب ميکند و وقتي به زمين مي رسد بخشي از املاح موجود در خاک را که شامل آهک و منيزيم مي باشد را در خود حل مي کند و تشکيل بي کربنات مي دهد واکنش مذکور بصورت زير است:
CaCo3 + CO2 + H2O —— Ca(HCO3)
بيکربناتها در آب معمولي رودخانه‌ها و آب چاه‌ها که منابع اصلي مصارف انسان مي باشد حضور دارند. وقتي اين منابع آبي تحت حرارت قرار مي گيرند واکنش ذيل رخ مي دهد که از نظر شيميايي بصورت زير است :
Ca(HCO3) —— CaCO3 + H2O + CO2
ملاحظه مي شود که املاح تحت حرارت از آب جدا مي شوند . در اين حالت املاح فوق درسيستمهاي لوله کشي و مجاري دستگاهها شروع به رسوب گذاري مي نمايد و اين آغاز مشکلات مي باشد که سالانه دهها ميليارد دلار در جهان صرف تميزکاري سيستمها و تعويض قطعات مي گردد.
فرآيند تشکيل رسوب :
يونهاي کلسيم و منيزيم ( Ca , Mg ) همواره به مقادير متفاوتي در آب حل شده کها ين امر موجب سختي آب ميگردد . فرآيند تشکيل رسوب در آبهايي که سختي بالايي دارند سه عامل مهم نقش اساسي دارند که عبارتند از : دما ، سطح قليايي سيال و فشار . آنتي اسکالانت
افزايش دما باعث کاهش حلاليت قليايي خاکي و ترکيبات آنها ( بارزترين نمونه آنکلسيم مي باشد )در آب شده که با افزايش سطح قليايي و کاهش فشار آب رسوبگذاري اتفاق خواهد افتاد بدين سان اولين لايه از رسوب به جداره‌هاي لوله و ساير تجهيزات که در مسير جريان آب قرار دارند تشکيل مي شود که اين لايه تشکيل شده به عنوان پايه اي جهت نشست رسوبات بعدي مي باشد که بدين ترتيب با گذشت زمان لايه‌ها افزايش يافته و بشکل دواير متحد المرکز افزايش رسوب را در پي داشته که در صورت ادامه رسوب گذاري اين دواير تنگ تر شده و در پايان باعث انسداد کلي مسير عبور آب مي‌گردد.
منبع: رسوب