چگونگی برنامه ریزی مجلس عروسی

باز هم مقاله ای دیگر از طرف بانک تشریفات مجالس ، چه شما برگزاری مراسم عروسیتان را بهتشریفات و خدمات مجالس عروسی واگذار کنید چه خودتان انجام دهید باید یک برنامه ریزی برای خودتان انجام دهید تا کارها بدون هیچ استرس و ناراحتی انجام شوند.

روز عروسی یکی از مهمترین روزهای زندگی است . جشن عروسی در این روز باید بدون هیچ کم و کاستی برگزار شود. اقدامات قبل و بعد از عروسی باید به طور دقیق برنامه ریزی شوند. برنامه ریزی برای برگزاری جشن عروسی ممکن است حتی تا یک ماه به طول انجامد. در اینجا برخی از اساسی ترین گامهایی که می بایست در برنامه ریزی های خود مد نظر قرار دهید ذکر می کنیم:

گام اساسي اول : تعيين تاريخ عروسی

بدیهی است که همه برنامه ریزی های شما به این تاریخ بستگی دارد. بنابراین ابتدا متناسب با آداب و رسوم خودتان نسبت به تعیین این تاریخ اقدام کنید. فراموش نکنید که در تعیین روز عروسی مسایل زیر را در نظر بگیرید:

– تاریخ عروسی روی هزینه های شما تاثیر می گذارد. بعنوان مثال هزینه های اجاره تالار در روزهای خاص و اعیاد و تعطیلات با روزهای عادی متفاوت است. حتی فصل برگزاری عروسی شما می تواند تاثیر زیادی در هزینه های شما داشته باشد.

– مهمانان را در نظر بگیرید. اگر مهمانهایی از راه دور دارید بهتر است روزهای تعطیل را برای جشن خود انتخاب کنید.

– اگر در شهرهای پرترافیک زندگی می کنید، در نظر داشته باشید که معمولا ترافیک خیابان ها در تاریخ های خاص مثل: روز مادر، روز پدر و سایر اعیاد به مراتب بیشتر از روزهای عادی است و ممکن است روی برنامه ریزی شما تاثیر بگذارد.

– در تعیین تاریخ عروسی خود،‌تداخل با برنامه ها و مراسم دوستان، آشنایان و نزدیکان را مد نظر داشته باشید. بهتر است قبل از نهایی کردن تاریخ عروسی ،‌یک بار آن را در بین نزدیکان و بزرگترهای فامیل عنوان کنید تا مطمئن شوید با مراسم دیگری تداخل ندارد.

گام اساسي دوم: تهيه ليست ميهمانان

اهمیت این گام کمتر از تعیین تاریخ عروسی نیست. بسیاری از خانواده ها تصوری که از تعداد مهمانان خود دارند با واقعیت منطبق نیست. بنابراین هرگز به حدس و گمان و تخمین اکتفا نکنید. خواهید دید وقتی لیست میهمانان خود را روی کاغذ بیاورید، با آنچه در ذهن داشتید تفاوت زیادی دارد. نکته دیگر این است که تهیه این لیست شاید تا یک هفته به طول انجامد. چراکه برخی از مهمانان در ابتدا از قلم می افتند. بنابراین هرچه سریع تر لیستی کامل و شسته و رفته از مهمانان خود و همسرتان با ذکر نام و تعداد افراد خانواده مدعو، تهیه کنید.

گام اساسي سوم : تعيين بودجه عروسی

بعد از تعیین تاریخ عروسی و تعداد مهمانان، باید نسبت به بودجه ای که قصد دارید برای عروسی خود خرج کنید، تصمیم گیری کنید. بهتر است قبل از هرچیز در این مورد با دوستان و نزدیکانی که اخیرا مراسم عروسی خود را برگزار کرده اند مشورت کنید. هزینه ها را به صورت تفکیک شده ( تشریفات عروسی ،‌لباس عروس ، آرایش عروس ،‌ گل ،‌ماشین عروس و … ) روی کاغذ بنویسید. سپس نسبت به تعدیل آنها با توجه به آنچه که در نظر گرفته اید اقدام کنید..

گام اساسي چهارم: تعيين محل برگزاري مراسم عروسی

باغ یا تالار ، منزل مسکونی و یا ویلای یکی از نزدیکان فرقی نمی کند. آنچه مهم است توافق شما و همسرتان بر سر محل برگزاری و نیز بودجه ای است که برای آن در نظر گرفته اید. در تعیین محل برگزاری مراسم عروسی علاوه بر اینها، نکات دیگری نظیر: تعداد مهمانان، فصل برگزاری عروسی، آب و هوای منطقه، مسافت ، فرهنگ و آداب و رسوم خانواده ها می تواند در تصمیم گیری شما درباره محل برگزاری مراسم تاثیر گذار باشد. اگر تاریخ عروسی شما ، یکی از اعیاد و یا روزهای خاص است، هرچه سریع تر نسبت به رزور تالار و یا باغ اقدام کنید. چراکه ممکن است در تاریخ مورد نظر شما ، تالار ها و باغ های مناسب رزرو شده باشند.

ساير اقدامات تشریفات مجالس عروسی :

چهار گامی که در بالا ذکر شد در واقع گامهای اصلی برنامه ریزی عروسی هستند که حداقل شش ماه قبل از تاریخ برگزاری عروسی باید انجام شده باشند. بعد از تعیین تاریخ، تعداد مهمانان ، بودجه و محل برگزاری مراسم عروسی‌، باید نسبت به برنامه ریزی موارد زیر اقدام کنید:

انتخاب دفتر ثبت ازدواج :

در صورتی که قبلا به صورت رسمی ازدواج خود را ثبت نکرده اید می بایست نسبت به هماهنگی و رزرو قرار ملاقات با دفتر ثبت ازدواج، اقدام کنید. سعی کنید مسافت دفتر ثبت ازدواج با محل مراسم را درنظر بگیرید.

عکاس و فيلم بردار عروسی:

با توجه به تنوع زیادی که در این قسمت هست، ممکن است انتخاب عکاس و فیلم بردار متناسب با سلیقه شما گاه حتی تا یک ماه به طول انجامد. شما مشغله های دیگری هم دارید پس این مورد را نیز در اولویت قرار دهید. حداقل تا ۴ ماه قبل از عروسی باید قرارداد عکس و فیلم عروسی خود را تنظیم کرده باشید.

آرايشگاه عروس :

این مورد نیز می بایست حداقل چهارماه قبل از عروسی رزرو شده باشد. بنابراین قبل از اینکه دیر شود و استرس آن دامنگیر شما شود،‌ در آرامش و با فراق بال اقدام به انتخاب آرایشگاه عروس کنید. در این مورد نزدیکی محل آرایشگاه به آتلیه عکاسی و گل فروشی را فراموش نکنید.

لباس عروس و کت و شلوار داماد:

یکی از مهم ترین برنامه های شما انتخاب لباس است. شما باید زمان و انرژی زیادی را صرف کنید تا بتوانید لباس عروس و کت و شلوار داماد را انتخاب کنید. پس هرگز این موارد را به روزهای آخر موکول نکنید. سعی کنید حداقل تا دو ماه قبل از عروسی، این موارد را نهایی کرده باشید.

گل فروشي :

دسته گل عروس ، تزیین ماشین عروس ، گل آرایی سالن پذیرایی و … همه اینها مستلزم انتخاب و تنظیم وقت با یک گل فروشی مناسب است که می بایست حداقل یک ماه قبل از عروسی انجام شده باشد.

ماشين عروس:

چنانچه قصد دارید ماشین عروس را اجاره کنید و یا از دوستان و آشنایان امانت بگیرید،‌ حداقل یک ماه قبل از عروسی هماهنگی های لازم را انجام دهید. نباید انجام این هماهنگی ها را به روزهای آخر موکول کنید.

محل سکونت:

طوری برنامه ریزی کنید که حداقل ۱۵ روز قبل از برگزاری مراسم ، منزل مشترک شما آماده زندگی باشد. تمیزکاری و نظافت، رنگ و نقاشی ، جهازبرون و چیدن وسایل ، نصب پرده ها و … زمان و انرژی زیادی را از شما خواهند گرفت. هرگز این موارد را تا روزهای آخر به تاخیر نیندازید. اگر قصد رهن و یا اجاره خانه را دارید حداقل دوماه قبل از عروسی باید اقدام کنید. قرارداد اجاره شما یک ماه قبل از مراسم باید امضا شده باشد. پس اگر می خواهید استرس نداشته باشید، عجله کنید.

خريد عروس و داماد:

معمولا در آداب و رسوم اکثر مردم، خریدهایی موسوم به خرید عروس و داماد وجود دارد و اجناسی از قبیل: چمدان ، آینه و شمعدان ، لباس ، ساعت ، لوازم آرایشی و بهداشتی و … وجود دارد. مطابق با آداب ورسوم خود این خریدها را برنامه ریزی و اجرا کنید.

تهيه و توزيع کارت عروسی:

خیلی از خانواده ها تهیه و توزیع کارتهای دعوت را جزء آخرین اقدامات قرار می دهند و معمولا در روزهای نزدیک به عروسی با عجله اقدام به نوشتن و توزیع کارتها می کنند. درنتیجه برخی از مهمانان از قلم می افتند و یا برای رساندن کارت دعوت به دست برخی ازمهمانان فرصتی نمی ماند . متاسفانه این موارد در جشنهای عروسی بسیاری دیده شده است. توصیه می کنیم با استفاده از لیست مهمانان که در گام دوم برنامه تهیه کردید، حداقل یک ماه مانده با تاریخ برگزاری عروسی ، کارتها را سفارش بدهید و پس از دریافت، اقدام به نوشتن کارتها کرده و به مرور آنها را توزیع کنید. به این ترتیب هم احترام مهمانان حفظ شده است و هم مطمئن هستید که همه کارت دریافت کرده اند. چنانچه با استفاده از این نکات ، جزئیات مراسم عروسی خود را برنامه ریزی کنید،‌ می توانید اطمینان داشته باشید که عروسی شما بدون هیچ نگرانی و استرسی به بهترین نحو ممکن برگزار خواهد شد. بسیاری از استرس ها و نگرانی های قبل و بعد عروسی ریشه در عدم برنامه ریزی دارد. بنابراین از همین حالا نسبت به برنامه ریزی مراسم عروسی خود اقدام کنید.

منبع: بانک تشریفات مجالس