چگونگی حضور و بهره برداری از نمایشگاهها

اهمیت و ضرورت
نیرویی که صرف برگزاری یک نمایشگاه یا ایجاد یک غرفه سازی نمایشگاهی می‌شود؛ بیشتر از نیرویی است که در هر فعالیت بازاریابی دیگری صرف می‌شود. اما علیرغم همه تلاشها، گاهی نتیجه کار نامطلوب و حتی اندوهبار می‌شود.
سازمان دهندگان هر نمایشگهی به عنوان میزبانن می‌کوشند تا راه را بر شما (شرکت‌کننده) هموار سازند. اما، در نهایت سرنوشت موفقیت یاشکست شما در این تلاش جمعی، به دست خودتان رقم زده می‌شود.
سازمان دهندگان برای معرفی نمایشگاه و جلب توجه عموم، تلاشهای وسیعی به عمل می‌آورند. شما به عنوان شرکت کننده نیز با اقدام‌ةای خود می‌توانید این تلاشها را به نفع خودتان هدایت کنید. بخاطر داشته باشید: هر غرفه نمایشگاهی، هنگامی موفق قلمداد خواهد شد که بتواند بیشترین تعداد از مناسب‌ترین بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب کند؛ آنگاه این بازدیدها را به نتایج مطلوب منتهی سازد.
به خاطر داشته باشید:
اگر نمایشگاه از کیفیت خوبی برخوردار باشد، حضور عده زیادی افراد متخصص امری حتمی خواهدبود. این امر، در مورد نمایشگاه‌های تخصصی بیشتر صدق می‌کند.
اگر یک نمایشگاه خوب سازمان یافته باشد، بهترین امکانات را برای نفوذ به بازارهای جدید و توسعه و گسترش بازارهای پیشین برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌سازد. که این امر از هیچ راهی به این خوبی حاصل نخواهد شد.
هدف از حضور در نمایشگاه
هدف اصلی از شرکت در هر نمایشگاه (در کوتاه مدت یا بلندمدت) افزایش فروش کالا و خدمات است. البته، گاهی نیز اهداف دیگری (مانند: مقاصد سیاسی و فرهنگی) مورد نظر قرار می‌گیرد. اما، هدف هرچه باشد، برگزاری یک نمایشگاه بازرگانی موفق، قادر است زمینه‌های مناسبی را برای گسترش و تعمیق مناسبات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراهم سازد.
هدف شما از حضور در نمایشگاه چیست؟
1- اگر هدف اصلی شما، فرو کالا است؛ یا در نمایشگاه‌های تخصصی شرکت کنید و یا خودتا اقدام به برگزاری یک نمایشگاه اختصاصی نمایید.
2- اگر هدف شما دراز مدت، نفوذ در بازارهای جدید و یا یافتن نماینده تجاری است؛ در نمایشگاه‌های عمومی بین‌المللی حضور یابید.