کاغذ دیواری را چگونه تمیز کنیم صدمه نبیند؟

بازار داغ خانه تکاني ها شروع شده است، در صورتي که در پوشش سقف و يا ديوارهاي خانه خود از کاغذ ديواري استفاده نموده ايد جهت خانه تکاني نيازمند شستشو و يا تعويض آن خواهيد بود. بسته به نوع? جنس لايه هاي کاغذ و همچنين چسب مورد استفاده در اجراي کاغذ ديواري روش هاي متفاوتي براي شست و شوي آن پيشنهاد مي شود که توجه به آنها مي تواند عمر کاغذ ديواري را افزايش داده و هزينه تعويض و نياز به خريد مجدد کاغذ ديواري را رفع کنيد . براى اطلاع بيشتر در مورد نحوه صحيح انتخاب کاغذ ديواري ها، مراقبت و تميز کردن آن ها با ما همراه باشيد.

 

پيش از هر چيز به چند نکته اساسي در مورد کاغذ ديواري ها توجه کنيد

_ لکه ها را بايد زود به زود از روي کاغذ ديواري پاک کنيد چرا که ممکن است لکه پايدار شود . خاک روى کاغذ ديوارى را حد الامکان زود تميز کنيد چرا ممکن است آن را بد رنگ کند و به مرور زمان آن را از جلا مى اندازد.

_ کاغذ ديواري را از پايين به بالا تميز کنيد. براي کاغذهاي نازک استفاده از آب گرم تميز بدون صابون، توصيه مي‏شود. براي کاغذهاي قابل شست‌ و شوي ضخيم تر، از محلول آب و صابون ملايم استفاده کنيد.

_ معمولا لکه‌ها با آب ولرم و صابون ملايم از بين مى رود و بعد با آب پاکيزه آن را بشوييد. و با يک حوله آبگير آن را خشک کنيد، براي لکه‌هاى که عميق تر است شما بايد از پاک کننده‌هاى قوي تر استفاده کنيد.حتما بعد از ماده پاک کننده شيميايى از آب براى شست و شو استفاده کنيد.

_ از سيم هاي فلزي و حتى اسکاج‌هاى زبر و پودر‌هاى قوى و يا حلال‌هاى قوى مثل استون اصلا براى تميز کردن کاغذ ديوارى استفاده نکنيد چرا که‌ اين‌ها به کاغذ ديوارى صدمه وارد مى کند.

_ پاک کردن لکه را تا جايي انجام دهيد که آب به پشت کاغذ نفوذ نکرده و موجب بلند شدن کاغذ از روي ديوار نشود. مخصوصا در محل قرار گرفتن رول هاي کاغذ ديواري دقت بيشتري داشته باشيد زيرا در اين نقاط که محل اتصال رول ها مي باشد، احتمال نفوذ آب بيشتر خواهد بود.

_ اگر بر روي کاغذ ديواري منزل شما لکه چربي ايجاد شود، فورا نسبت به پاک کردن آن اقدام نماييد. براي از بين رفتن اين لکه ها ابتدا مايع پاک کننده ملايم و يکي از پودرهاي جذب کننده رطوبت? از گچ خياطي يک خمير بسازيد و بر روي لکه بماليد و مهلت دهيد تا کاملا خشک شود سپس آن را به کمک يک برس نرم يا مسواک پاک نماييد.

_ در صورت چکيدن شمع بر روي کاغذ ديواري، ابتدا شمع را با دقت فراوان و با نوک کارد از روي ديوار بکنيد و سپس با مداد پاکن بقيه آن را خوب تميز کنيد.

_ براي پاک کردن لکه هاي مداد رنگي، از يک پارچه آغشته به مايع پاک کننده استفاده کنيد و خواهيد ديد که به آرامي تميز مي شود. در صورت پررنگ بودن لکه هاي مدادرنگي مي توانيد با استفاده از يک مسواک و کمي خميردندان آن را تميز کنيد.

_ در صورتي که بر روي کاغذ ديواري لکه جوهري ايجاد شود با استفاده از گچ خياطي، لکه مورد نظر را جذب و سپس به کمک مسواک و يا برس پاک کنيد. اين کار بايد در کمال دقت انجام شود و مراقب باشيد تا لکه جوهر پخش نشود.

_ کاربرد کاغذ ديواري هاي مدرن در خانه بسيار است، نوع اکريليک يا ونيلي که غالبا خاصيت شست و شو دارند را با استفاده از آب گرم، صابون و اسفنج نرم بشوئيد و هرگز از ابزار ساينده استفاده نکنيد.

_ در صورتي که با روشهاي ارائه شده اثر لکه بطور کامل پاک نشد دست از شستشوي آن برداريد چرا که سايش بيش از حد سطح کاغذ ديواري مي تواند به آن آسيب رسانده اثري بدتر از لکه بر جاي بگذارد .

منبع: سيمرغ