کاغذ دیواری هوشمند برای تامین نیروی خانه

محققان دانشگاه ساري انگلستان با استفاده از روش بافت‌دهي نانو که شامل پرورش گرافن بر روي يک سطح بافت‌دار فلزي است، از طبيعت براي ساخت ورق‌هاي گرافن الهام گرفتند که بطور موثرتري به جمع‌آوري نور مي‌پردازد.

به گفته محققان، گرافن بطور سنتي يک ماده الکترونيک عادي است اما براي کاربردهاي نوري ناکارآمد بوده زيرا تنها 2.3 درصد از نور برخوردي را جذب مي‌کند.
آن‌ها شيوه الگودهي نانو را براي موضعي کردن نور در فضاهاي باريک بين سطوح بافت‌دار مورد استفاده قرار داده و مقدار نور جذب شده توسط ماده را 90 درصد ارتقا دادند.
به گفته دانشمندان، چشمان شب‌پره‌ها از الگوهاي ميکروسکوپي برخوردارند که به آن‌ها اجازه مي‌دهد در کمترين نور نيز اطراف را ببينند. اين کانال‌ها با هدايت نور به سمت وسط چشم و با حذف بازتاب‌ها کار مي‌کنند. محققان از اين شيوه و با الگودهي گرافن به شکل مشابه براي ساخت يک ماده فوق نازک و کارآمد براي جذب نور استفاده کردند.

گرافن در حال حاضر براي رسانايي قابل توجه الکتريکي و قدرت مکانيکي آن بسيار مورد توجه است. محققان دريافتند براي استفاده از پتانسيل گرافن به عنوان ماده‌اي براي کاربردهاي آينده بايد بتواند نور و حرارت را بطور موثري جذب کند.

به گفته محققان، سلول‌هاي خورشيدي با پوشش اين ماده مي‌توانند نور را در شرايط بسيار کم نيز جذب کنند. در صورتي که اين ماده به شکل کاغذ ديواري هوشمند يا پنجره هوشمند در فضاهاي داخلي مورد استفاده قرار بگيرد، مي‌تواند از نور يا حرارت زائد به توليد برق پرداخته و نيروي لوازم خانگي برقي را تامين کند. همچنين انواع حسگرها و برداشت‌کننده‌هاي جديد انرژي متصل به انرژي اشيا در آينده مي‌توانند از چنين پوششي بهره ببرند.
اين تحقيق در مجله Science Advances منتشر شده است.

اخبار علمي - ايسنا