کودکان مطیع خطرناک‌ترند!

علي باغبانيان اظهار داشت: کسي که قرار است با کودک سر و کار داشته باشد بايد زبان او را بداند و شناخت زبان کودک يعني درک او و اينکه چه مي‌گويد.

براي جلوگيري از رفتارهاي غيرطبيعي کودک بايد چه کنيم
وي افزود: والدين و مربيان وظيفه مهمي در زمينه جلوگيري از رفتارهاي غيرطبيعي کودک دارند. از بدو تولد تا پيش از بلوغ دوره کودکي محسوب مي‌شود و سلامت روان کودکان اهميت بسزايي در شخصيت آينده آنها دارد.

اين متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: رفتار مناسب با کودک مي‌تواند او را تبديل به فردي جسور، شجاع با روابط عمومي بالا، خلاق و احساس قدرت مديريت کند در حالي که نداشتن رفتار مناسب مي‌تواند کودک را ترسو، غيرفعال، درون‌گرا و وابسته به ديگران تربيت کند. اين کودکان معمولاً تمام درخواست‌هاي خود را منوط به خواست والدين و ديگران مي‌دانند و کارهايي انجام مي‌دهند که اطرافيانشان دوست دارند.

باغبانيان اظهار داشت: کودکاني که با آنها رفتار شايسته‌اي نمي‌شود خود را سرزنش کرده، احساس گناه مي کنند و زير بار مسئوليت نمي‌روند بنابراين لازم است والدين به اين نکته توجه کنند که رفتار آنها در شخصيت کودک چه تأثيري خواهد گذاشت.

کودک مطيع خطرناک‌تر است
اين متخصص حوزه بهداشت روان تصريح کرد: مطيع بار آوردن کودک خطرناک‌تر است زيرا از خود اراده‌اي ندارد و خواسته‌هاي ديگران را بدون تجزيه و تحليل مي‌پذيرد معمولاً والدين اين کودکان از آنها انتظار دارند که رشته تحصيلي همسر آينده و حتي غذا و شغلي که آنها دوست دارند را انتخاب کنند.

وي ادامه داد: در آموزه‌هاي ديني و روانشناسي تأکيد شده است که کودکان از سن ? تا ?? سالگي از والدين خود تبعيت کنند زيرا اين دوران بايد با تحصيل و فراگيري برخي مهارت‌هاي ضروري همراه باشد.

کودک را مستقل تربيت کنيد
اين روانپزشک گفت: آنچه براي سلامت روان کودک مضر است تربيت کودک به گونه‌اي است که او براي هر کاري از ديگران اجازه بگيرد و قدرت «نه» گفتن نداشته باشد اين کودکان معمولاً کاملاً تابع محيط هستند و خواسته‌ها، عواطف، اميال و اهداف ديگران را دنبال مي‌کنند.

وي افزود: متأسفانه برخي والدين کودکان آرام، سر به زير، محجوب و خجالتي را ترجيح مي‌دهند و کودکان پرجنب‌وجوش نمي‌پسندند اين در حالي است که کودک بايد توان ابراز نظرات خود را داشته باشد.

قبل از تهيه سيسموني در زمينه شيوه‌هاي فرزندپروري آموزش ببينيد
باغبانيان با تأکيد بر مقدم بودن تربيت کودک بر تأمين نيازهاي جسماني او اظهار داشت: به والدين توصيه مي‌شود قبل از تهيه سيسموني در زمينه شيوه‌هاي فرزندپروري آموزش ببينند تا کودکاني سالم و بانشاط تربيت کنند.

متخصصان حوزه بهداشت روان شامل روانشناسان، روانپزشکان و مشاوران در اين زمينه کمک‌کننده هستند همچنين تماشاي برنامه‌هايي مرتبط با تربيت کودک و خواندن کتاب مي‌تواند به والدين کمک کند. همچنين طرح سؤالات در همين صفحه و پاسخ از سوي کارشناسان نيز راهي براي تربيت صحيح کودکان است.

دخالت نه،‌ نظارت آري
وي خاطرنشان کرد: والدين به جاي دخالت در رفتار کودک ناظر اعمال او باشند زيرا کودکان مطيع پرخاشگر مي‌شوند و هر چند در حضور والدين و از ترس تنگي برخي رفتارها را انجام نمي‌دهند اما خشم خود را به گونه‌اي ديگر مثلاً تخريب اشياء خانه جابه‌جا يا در فرصتي که والدينشان حضور ندارند آن را بر خواهر و برادر کوچکتر و همسالان خود تخليه مي‌کنند.
منبع: ني ني بان