تاثير بحران اقتصادي بر صنعت نمايشگاهي

از دلايل مشاركت در نمايشگاه ميتوان به ايجاد بازارهاي جديد، حفظ مشتريان قديمي ، انعقاد قراردادهاي تجاري ، معرفي كالا و خدمات به مشتريان و يا مذاكرات رو دررو با خريداران ،شناسايي رقبا و بازارهاي هدف ،حفظ مشتريان و جذب مشتريان بالقوه، توسعه و پيشرفت دانش فني ، گسترش بازارهاي صادراتي و مشاركت و سرمايه گذاري اشخاص حقيقي و حقوقي ، گسترش همكاريهاي اقتصادي فرهنگي سياسي و اجتماعي ، برقراري ارتباطات موثر اجتماعي اشاره نمود، اما در زمان بروز شوك اقتصادي توليد كنندگان ترجيح ميدهند با كاهش هزينه هاي پرسنلي و تبليغاتي از ضرر و زيان احتمالي جلوگيري نمايند. غرفه سازی نمایشگاهی
با توجه به شرايط فعلي حاكم بر جامعه سئوالي كه مطرح است اين است كه در صنعت نمايشگاهي چه چيزي و چگونه رخ داده است؟
علت اين واقعه چيست؟ و چرا به اين شكل رخ داده است؟در حال حاضر شاهد كاهش مشاركت كنندگان در كليه نمايشگاههايي كه در سطح كشوربرگزار ميشود هستيم كه علت اصلي اين امر ، شوك افتصادي حاصل از نرخ ارز است كه اين امر به نوبه خود ركود تورمي موجود در اقتصاد كلان كشور را تشديد نموده است. شرکت‌های فعال در زمینۀ بازرگانی خارجی در اثر ناآرامی‌های نرخ ارز، سطح بالایی از ریسک تجاری را تحمل کردند. صاحبان کسب‌وکار نگرانند؛ آن‌ها برآورد قابل‌اتکایی از فروش و هزینه‌های تولید ندارند؛ خطای پیش‌بینی‌های آن‌ها بالاست. تبعات حاصل از این نگرانی‌ها بر فضای کسب‌وکار کشور به وضوح قابل مشاهده است: سرمایه تجهیز نمی‌شود و تولید دوام نمی‌آورد.شركتها غافلگير شده اند و اهداف آنها به خطر افتاده است . وبهره وري سازمانها را به شدت تحت تاثير قرار داده است .به غير از شوك نرخ ارز عوامل ديگري منجمله
افزايش قيمتها و مواد اوليه
عدم ثبات در بازار
سردرگمي توليد كنندگان و وارد كنندگان
افزايش هزينه هاي انرژي
مقايسه ساير فرصتهاي موجود در بازار
عدم اطمينان
در نتيجه شركتها استراتژيهاي توسعه بازار ، نفوذ در بازار و يا هرگونه گسترش دامنه فعاليت خود را محدود خواهند نمود و اين امر نيز بر روي سيستم بازاريابي و فروش شركت تاثير خواهد گذاشت يكي از راهكارهاي بازاريابي مشاركت در نمايشگاه ميباشد كه اين مهم نيز از ساير تصميات شركت بي بهره نخواهد شد نتيجه اين امر كاهش ميزان مشاركت در نمايشگاه خواهد بود .بنابراين از مهمترين تاثيرات اين شوك بر صنعت نمايشگاهي ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود:
كاهش مشاركت در نمايشگاههاي خارجي
كاهش تعداد مشاركت كنندگان
كاهش متراژ
عدم برگزاري نمايشگاه با عناوين جديد
لغو برخي از نمايشگاهها
كاهش بازديد كننده
كاهش تعداد مشاركت كنندگان خارجي