مزیتهای برگزاری نمایشگاه

مزایای برگزاری نمایشگاه هر نمایشگاه که برگزار می شود اهداف خاصی را دنبال می کند اما هدف کلی نمایشگاه ها معرفی محصولات و ارایه خدمات جدید برای جذب مشتریان، شناخت و اصلاح کانال های توزیع و ارتباط با آنهاست. هدف اصلی از شرکت در نمایشگاه داخلی و خارجی، در کوتاه مدت یا دراز مدت، افزایش فروش تولیدات یا خدمات است و برگزار کنندگان نمایشگاه علاوه بر کسب منافع و رسیدن به اهداف خود می بایست بستر لازم را برای موارد فوق آماده نمایند. اما علاوه بر موارد مذکور، برگزاری یک نمایشگاه موفق و اصولی دارای مزایای زیادی برای گروه های مختلف است که می توان به اهم آنها بشرح ذیل اشاره نمود. 1- رونق اقتصادی 2- آشنایی با فناوری های جدید 3- اشتغالزایی موثر 4- جلب سرایه گذاری 5- گسترش همکاری های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی 6- تبادل اطلاعات، دستاوردها و تحقیقات کاربردی و زمینه های فنی- تولیدی و تجاری 7- شناخت رقبا و ایجاد رقابت سالم 8- سنجش بازار سنجی برای توزیع و فروش کالا در داخل و خارج از طریق نمایندگی های معتبر ارتباطات قوی تر برای نتایج هیجان انگیز تر پایداری و موفقیت بیشتر یک شرکت را باید با طراحی و ساخت یک غرفه بی همتا حفظ کرد این امر باعث می شود تا شما درمیان صدها یا هزاران نفر ازغرفه داران و بازدیدکنندگان به یاد ماندنی شوید. شخصیت و اصالت یک شرکت باید در تمام نمایشگاههای تجاری حفظ شود. هر آگهی باید به عنوان یک تصویر از برند شرکت، در ذهن بازدید کننده تجسم گردد. در نتیجه غرفه نمایشگاهی که محصولات شما را ارائه و تبلیغ می نماید باید چنین تصویری از برند و محصولات را در ذهن هزاران نفراز بازدید کنندگان ایجاد نماید. از دید مشتریان، این امر باعث ایجاد اعتماد به برند شما می شود. برای شرکتها اعتماد مشتریان مهم است، چرا که این امر اساس ثبات و کامیابی است. شرکتهای بیشتری در حال استفاده از این استراتژی هستند که با ساخت غرفه های منحصر به فرد در میان شرکتهای دیگر موفق تر و شناخته شده تر باشند. مايشگاههاي اختصاصي بيشتر جهت عرضه كالاهاي توليد شده داخلي در كشورهاي ديگر مي باشد. اين امر بيشتر به منظور تقويت و بهبود روابط تجاري ميان كشور مبداء و ساير كشورها صورت مي گيرد. ۴- نمايشگاههاي اكسپو نمايشگاههاي اكسپو بيشتر جنبه نمايشي داشته و به لحاظ بازرگاني عملا خنثي مي باشند.(دیانی،1372، 15) در اين گونه نمايشگاهها بيشتر علوم يا تكنولوژي هاي جديد به نمايش گذاشته مي شوند. معمولا اين گونه نمايشگاهها از تخصصي ترين و پيشرفته ترين نمايشگاهها بوده و غير مستقيم در دراز مدت در اختيار تجارت قرار دارند. از مهمترين اين گونه نمايشگاهها مي توان به نمايشگاه 1998 پرتغال ، نمايشگاه 2000 هانور آلمان و نمايشگاه ۲۰۰۵ ژاپن اشاره نمود. و در نهايت، نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالاها مد نظر بوده كه در حال حاضر در دنيا از زمره نمايشگاه خارج شده است.(دیانی،1372، 11) البته در ايران دراسفند ماه هر سال نمايشگاه فروش پوشاك بهاره در محل دائمي نمايشگاه برگزار مي گردید كه در زمره اينگونه نمايشگاه ها بود. عوامل موثر بر موفقيت نمايشگاههاي بين المللي تخصصي عوامل متعددي بر موفقيت نمايشگاه ها اثر دارند. هر نمايشگاه دو بخش مرتبط و مهم دارد كه بايد با تعامل و همكاري يك ديگر موجب موفق شدن نمايشگاه شوند. اين عوامل از دو جنبه ي برگزار كنندگان و مشاركت كنندگان (غرفه داران) قابل بررسي است.