توضیحاتی در مورد تصفیه آب

كيفيت و كارايي تصفيه آب خانگي تابع نكات ريز و درشت بسياري است. اگر قصد خريد تصفيه آب مناسب و استاندارد را داريد، مي بايست در هنگام خريد، كليه قطعات و اجزاي دستگاه را بررسي و ويژگي هاي اين اجزا را از فروشنده سوال كنيد. در اينجا برخي از مهمترين نكاتي كه مي بايست در هنگام خريد به آنها توجه كنيد ذکر شده است:
1 – بهداشتي بودن كليه اجزا و قطعات
آنچه مسلم است شما با هدف ارتقاي سطح سلامتي خود و خانواده تان اقدام به خريد تصفيه آب كرده ايد. كليه قطعات و اجزاي دستگاه مي بايست از مواد بهداشتي و مناسب براي مصارف خوراكي تهيه شده باشند و در اصطلاحFood Grade باشند. بديهي است در صورتي كه از مواد و پلاستيك هاي بازيافتي و غير بهداشتي در بدنه اين دستگاه استفاده شده باشد، مواد زايد و مضر به آب اضافه خواهد شد كه سلامتي فرزندان شما را به خطر خواهد انداخت.
يكي از دلايل ارزان بودن دستگاه هاي تصفيه آب متفرقه كه عمدتا محصول كشور چين هستند همين موضوع است. استفاده از اين مواد و پلاستيك هاي نامرغوب ، قيمت تمام شده محصول را تا حد قابل توجهي كاهش مي دهد. توجه كنيد تصفيه آب كه قصد خريد آن را داريد، داراي تاييديه هاي بهداشتي نظير FDA و NSF باشد و در كارخانه هاي معتبر ،‌توسط دستگاههاي تمام اتوماتيك و در محيط هاي بهداشتي توليد شده باشد. كمي مطالعه در خصوص توليد كننده و توزيع كننده تصفيه آبي كه قصد خريد آن را داريد، مي تواند اطلاعات خوبي در اين زمينه ها در اختيار شما قرار دهد.

2 – تك تك مراحل تصفيه آب و كارايي آنها
متاسفانه به دلیل تبلیغات نادرست بسیاری از وارد کنندگان غیر متخصص و ناآگاه دستگاههای تصفیه آب، یکی از ملاکهای تصمیم گیری مشتریان، تعداد مراحل تصفیه آب می باشد. آیا شما هم گمان می کنید 6 مرحله بهتر از 5 مرحله است؟ یا 7 مرحله از هردوی اینها بهتر است؟ باید بدانید که تعداد مرحله استاندارد برای دستگاه تصفیه آب خانگی با فناوری اسمز معکوس، 5 مرحله می باشد:
» دو مرحله فیلتر الیافی جهت حذف مواد معلق نظیر گل و لای، شن و ماسه و زنگ لوله ها
» یک مرحله فیلتر کربن جهت حذف کلر، گازهای شیمیایی و بوی نامطبوع آب
» یک مرحله اسمز معکوس (RO) جهت حذف ناخالصی ها و سموم محلول در آب
» یک مرحله فیلتر کربن نهایی جهت حذف بوی احتمالی ناشی از ماندگی آب در منبع دستگاه
تعداد مراحل تصفیه بیشتر، نه تنها غیر ضروری است بلکه ممکن است باعث تهدید سلامتی شما نیز بشود. بعنوان مثال برخی از دستگاههای تصفیه آب غیر استاندارد، با اضافه کردن یک فیلتر کذایی بعنوان مرحله ششم، ادعا می کنند که املاح معدنی مفید به آب اضافه می کنند. متاسفانه در ساختار این فیلترها، سنگ های غیر بهداشتی استفاده می شود که نه تنها هیچگونه هویت علمی و بهداشتی ندارند، بلکه محل مناسبی جهت رشد میکروبها و باکتری ها هستند.
دقت کنید که هیچ یک از مراحل تصفیه آب نباید چیزی به آب اضافه کنند بلکه کلیه مراحل تصفیه آب می بایست مانند یک صافی، مواد و ناخالصی های موجود را از آب جدا کنند. لذا همیشه از خود سوال کنید: آیا این مرحله چیزی به آب اضافه می کند؟ در صورت مثبت بودن جواب، نسبت به بهداشتی بودن آن مرحله، شک کنید!
3 – جنس فيلترهاي كربن
نقش فيلترهاي كربن در تصفيه آب، حذف كلر، گازهاي شيميايي محلول در آب، طعم و بوي نامناسب آب مي باشد. كربن به كار رفته در تصفيه آب مي بايست منشا گياهي داشته باشد تا مناسب براي مصارف خوراكي باشد. در دستگاههاي استاندارد و بهداشتي، اين كربن از گياهاني نظير پوست ميوه نارگيل (Coconut Shell) و يا چوب بامبو به دست مي آيد. در نتيجه عاري از هرگونه ناخالصي و فلزات سنگين است. اين در حالي است كه كربن به كار رفته در دستگاههاي نامرغوب و غير بهداشتي ممكن است از جنس زغالسنگ باشد. زغالسنگ از آنجا كه ماهيت معدني دارد،‌سرشار از فلزات سنگين است كه براي بدن به شدت زيان آور است.