خرید سیسمونی، چطوری سخت نگیریم؟

خريد سيسموني يكي از اين نخستين خشت‌هاي تربيت كودك است كه اگر كج چيده شود، ديوار تربيت نامناسب كودك مي‌تواند تا ثريا ،خانواده را گرفتار كند!تب خريد سيسموني در اين روزها اگرچه با انواع فرهنگ‌هايي كه گاهي خوب است و گاهي بد همراه است و آثار طولاني مدت بر تربيت كودكان مي‌گذارد اما نكته‌هاي زيادي دارد كه اغلب خانواده‌ها از آن غافل هستند و كمتر به پيامدهاي آن توجه مي‌كنند.‌ضمن آنكه اگر از آثار خريد نامناسب سيسموني براي بزرگ‌ترها بگذريم از پيامدهاي بلندمدتي كه آثار اينگونه سيسموني‌ها روي تربيت بچه‌ها دارد، نمي‌توان گذشت.

اين خريد ختم به خير نمي‌شود!
از اواسط دوران بارداري، زمزمه خريد سيسموني در خانواده‌ها ‌شروع مي‌شود و اگر تازه مادران و خانواده‌ها به جاي تمركز بر شرايط شاد و آرامش‌بخش استقبال از نوزاد در راه، به فكر خريدي منحصر به فرد، مارك‌دار و ويژه باشند، ممكن است به استقبال نگراني و احتمالا مشاجره و خستگي و... ‌ بروند. آنچه در دوران بارداري اولويت دارد، آرامش روحي مادر است و اگر خريد سيسموني موجب چالش‌هاي مالي و در پي آن بحث‌هاي خانوادگي و... شود و يا اصرار به خريدي چشمگير موجب دغدغه فكري و گشت‌وگذار‌هاي طولاني و همراه با نگراني شود، اولين سوغات اين سيسموني آسيب به سلامت روحي و جسمي مادر و در پي آن جنين است.

براي خريد سيسموني شايد ??ساعت هم كافي باشد اما لازمه آن فكر و برنامه‌ريزي قبل از خريد است؛ چراكه اگر بدون آمادگي فكري به فروشگاه‌هاي سيسموني مراجعه كنيد، احتمالا فروشنده است كه ليست خريد سيسموني را به شما القا مي‌كند. فروشنده در اين ليست‌ها توصيه‌هاي بلند بالايي را جمع‌آوري كرده است كه براي خريدار بن‌بستي از نيازهاي واقعي و كاذب مي‌سازد كه كار را سخت‌تر مي‌كند. گاهي كاربرد بعضي از وسايل ليست اين فروشگاه‌ها موجب تعجب و خنده خريدارها مي‌شود اما عدم‌برنامه‌ريزي قبلي و نيازسنجي توسط مشتري و بازاريابي فروشنده ممكن است در نهايت شما را با خرج‌هاي اضافي و بسته‌هاي بزرگ خريد به خانه بفرستد كه جز اشغال فضاي خانه كاربرد ديگري براي شما و فرزندتان ندارد.

لذت‌بردن را از كودك خود دريغ نكنيد
همانطور كه حضور اعضاي خانواده براي نوزاد تازه‌وارد عادي مي‌شود، وجود اشيا و ابزارهاي خانه هم عادي مي‌شود و اين عادي بودن، از ميزان ذوق و شوق بچه‌ها كم مي‌كند. دقيقا به همين‌خاطر است كه بچه‌ها از مهماني رفتن و بازي كردن با بچه‌هاي جديد و اسباب بازي‌هاي آنها خوشحال مي‌شوند. حتما شما هم ديده‌ايد كه بچه‌ها به اسباب بازي‌هاي خودشان تمايلي نشان نمي‌دهند اما در مهماني‌ها به‌خاطر اسباب بازي يكديگر دعوا مي‌كنند؛ با اينكه هيچ‌كدام‌شان كمتر از آن ديگري اسباب بازي ندارد.

اگر درخريد سيسموني افراط كنيد و به‌عنوان مثال تعداد اسباب بازي‌ها، كيفيت لباس يا سرويس چوب به‌نحوي باشد كه تا كودك چشم باز مي‌كند خود را در حلقه انواع تفنگ‌ها يا عروسك‌ها و بهره‌مند از يك سرويس خواب آنچناني ببيند، از داشتن اين سرگرمي‌ها و انواع امكانات اشباع مي‌شود. آن وقت خانواده نمي‌تواند به راحتي جايگزين لذت بخشي كه براي كودك هم عادي نباشد و او را سر ذوق بياورد پيدا كند. گاهي نيز هزينه‌اي كه بزرگ‌ترها براي خريد سيسموني مي‌پردازند به اندازه‌اي است كه بعد‌ها توان اقتصادي خانواده نمي‌تواند از آن بهتر را براي كودك تهيه كند و اين دردسر، نخستين رهاورد تجمل‌گرايي است. هنگام خريدن سيسموني به اين فكر كنيد كه اگر كم‌كم و آرام‌آرام وسايل مورد نياز كودك را همانطور كه خودش بزرگ مي‌شود براي او تهيه كنيد، البته با حفظ و رعايت شرايط درست تربيتي، مي‌توانيد ذوق و خوشحالي را به او هديه كنيد و از شاد شدن كودك خود انرژي بگيريد. شما با اين كار مي‌توانيد از بسياري از نكته‌هاي تربيتي ديگر هم بهره‌مند شويد.
منبع: ني ني بان