راهنمای انتخاب بهترین خدمات مجالس
بعد از اینکه با هم نامزد شدید و تاریخ ازدواجتان را تعیین کردید باید برای برگزاری جشن عروسیتان برنامهریزی کنید. تقریبا از اوایل دهه 1380 به تدریج استفاده از تشریفات و خدمات مجالس یا کاترینگ در کشور ما مرسوم شدهاست. یعنی عروس و داماد به موسسهای مراجعه میکنند و برگزاری مراسم عروسی را به آن میسپارند. خدماتی که چنین موسسه هایی ارائه میدهد بسته به توقع زوج، ایدهها و امکانات موسسه و بودجه عروسی دارد. مثلا شما میتوانید فقط کرایه محل برگزاری، تزیین محل و تهیه غذا را به برگزار کننده بسپارید یا اینکه سایر خدمات از قبیل عکاسی و فیلمبرداری، سفره عقد، گلآرایی، چیدمان میوه، کیک و شیرینی، تزیین ماشین عروس و دسته گل عروس، گروه موسیقی، امنیت محل برگزاری یا حتی آرایشگاه و لباس خود و نامزدتان را به چنین موسساتی بسپارید. اگر میخواهید از میان انبوه این موسسات یکی از بهترینها، با سلیقهترینها و با تجربهترینها را انتخاب کنید بهتر است این راهنما را مطالعه کنید.
از برگزار کننده چه خدماتی را میخواهید؟
شما میتوانید تمامی خدمات مجلستان را تک به تک به چنین موسسهای بسپارید،بگویید برایتان یک محل عروسی دست و پا کند و مناسب با بودجهتان آن را بیاراید یا هر پکیج دلخواهی که دوست دارید را در نظر بگیرید و به او بسپارید. البته بسته به موسسهای که طرف مقابل شماست هر کدام از این دستههای خدمات ممکن است به نفع شما باشد مثلا اگر برگزار کنندهای باغ یا سالن مناسبی را در اختیار دارد اما به نظرتان سایر خدمات او چندان چشمگیر نیست میتوانید آن خدمات را تک به تک از کسانی که کار آنها را قبول دارید دریافت کنید. در این حالت باید بودجهتان را خیلی خوب مدیریت کنید زیرا دریافت خدمات تک به تک شاید کمی برایتان گران تمام شود. در حالتی که بخواهید تمام مسئولیت برگزاری جشن را به عهده موسسهای بسپارید باید به کار او ایمان داشته باشید و معمولا این کار به نفع شماست چون برگزار کننده هر کدام از خدمات مورد نیاز جشن شما را به کسانی میسپارند که کارشان را خیلی خوب بلدند بنابراین شما بدون این که مجبور باشید برای شهرت نام صاحب آن خدمات پول بدهید باکیفیتترین خدمات را دریافت کنید.
قبل از رفتن به دفتر موسسه با هم مشورت کنید
شما و نامزدتان ابتدا باید مشخص کنید که برای جشن عروسیتان چقدر بودجه دارید و چهقدر از این بودجه باید برای لباس، جواهرات و آرایشگاه کنار گذاشته شود؟ مابقی بودجهتان میماند برای برگزاری جشن عروسی. خوب حالا که بودجه تعیین شد باید مشخص کنید چند نفر مهمان دعوت خواهید کرد؟ تاریخ عروسیتان در چه ماهی از سال یا روزی از هفته باشد بهتر است؟ هر کدام از شما همیشه دوست داشته جشن عروسیاش چه حال و هوایی داشته باشد؟ لوکس؟ امروزی؟ سنتی؟ خاص و تکرار نشدنی؟ رنگهای مورد علاقهتان چیست؟ چه جور تزییناتی را در نظر دارید؟ تمام آنچه میخواهید موسسه برایتان فراهم کند را هم بررسی کنید و در کاغذی بنویسید و سپس به دفتر موسسه بروید.
بعد از رفتن به دفتر موسسه آن را نقد کنید
حالا که مدیر موسسه و ایدههای او را دیدید و شنیدید بررسی کنید که آیا برگزار کننده مربوطه نظرات و خواستههای شما را فهمیده؟ به نظرتان میتواند با بودجهای که میتوانید در اختیارش بگذارید تمام آنچه را در نظر دارید، عملی کند؟ او چهجور شخصیتی دارد؟ اعصاب خردکن نیست؟ یادتان باشد که مدیر یک موسسه برگزارکننده عروسی بیشتر از هرچیز باید صادق، منظم و بابرنامه باشد تا بتواند جشن به آن بزرگی را مدیریت کند. در ضمن برگزار کننده باید بتواند قدرت مالی شما را درک کند و برای هر بخش از جشن با توجه به محدودیتهای مالی شما بهترین و آبرومندانهترین خدمات را در نظر بگیرد اگر میبینید برگزار کننده فقط به دنبال خرج تراشیدن برای شماست و ابتکاری برای کاهش هزینهها ندارد شاید بهتر باشد دنبال فردی خلاقتر بگردید.
فهرست خدماتی که میتوانید از برگزارکننده جشن توقع داشته باشید، به شرح زیر است:
• نوع و رنگ تزیین مد نظر شما
• تعیین بودجه برای خدمات مختلف جشن
• پیشنهاد خدماتدهندگان مختلف بر اساس بودجه و خواستههای شما
• زمانبندی تدارکات و مقدمات جشن عروسی
• زمانبندی برنامههای روز عروسی
کیفیت کار برگزار کننده را بررسی کنید
رسم بر این است که نامزدها برای دیدن تزیینات جشنی که در آلبوم دفتر موسسه انتخاب کردهاند یاامتحان کیفیت غذا یا سایر خدمات به محل جشن دیگر زوجها میروند. این روند تا حدی میتواند برایشما معیار مناسبی باشد زیرا میتوانید ادعاهای برگزار کننده را به بوته آزمایش بگذارید اما توجه داشته باشید جشنی که به آن میروید باید خدماتی در حدود قیمت خدمات مورد نظر شما داشته باشد. مثلا اگر برای شما کیفیت غذا مهم باشد و به جشنی بروید که بیشتر بودجه عروس و داماد صرف تزیین محل شده اما به غذا و مهمانداری چندان بها داده نشده ممکن است قضاوت اشتباهیدرباره کار برگزار کننده داشته باشید.