سیسمونی نوزاد، پوشک و لوازم جانبی

حتي اگر مادر با تجربه‌اي هستيد و پيش از اين هم بچه ديگري بزرگ کرده‌ايد باز هم بد نيست يک بار ديگر آداب تعويض پوشک را با ما مرور کرده و نگاهي به وسايل سيسموني بيندازيد که براي اين کار لازم است

نوزاد جديدي به خانه شما پا گذاشته و ناگهان زندگي‌تان زير و رو و برنامه‌هايتان عوض مي‌شود، ديگر به جاي کارهاي عادي يا فيلم ديدن و استراحت کردن و چرت‌هاي نيم روزي دوران بارداري، سير کردن شکم اين تازه وارد و تميز کردن و رسيدگي به او به يکي از برنامه‌هاي عادي و روزمره‌تان تبديل مي‌شود. يکي از اين روزمرگي‌هاي واجب، تعويض پوشک است.

لوسيون
بعد از تميز کردن نوزاد با دستمال يا آب مي‌توانيد با يک تکه پنبه کوچک مقداري لوسيون به پوست او و ناحيه پوشکش بزنيد، لوسيون‌ها بدون الکل هستند و بوي خوبي هم دارند و پوست نوزاد را مرطوب نگه داشته و از خشک شدن آن جلوگيري مي‌کنند.

دستمال خشک کن
اگر مي‌خواهيد کودک را با آب بشوييد، او را به آرامي بلند کنيد و بدنش را با آب ولرم بشوييد. حالا چيزي براي خشک کردنش نياز داريد تا پوستش زير پوشک لزج و نمور نشود. استفاده از حوله توصيه نمي‌شود چون حوله بافتي زبر دارد و ممکن است به پوست نوزاد آسيب برساند. دستمال‌هاي خشک کن براي اين کار ايده‌آل هستند. اين دستمال‌ها معمولا بافتي پنبه‌اي دارند و براي خشک کردن پوست لطيف نوزاد مناسبند.

سطل بي‌بو
گاهي تعويض پوشک ممکن است به کاري ناخوشايند تبديل شود و بوي نامطبوعي تمام خانه را فرا بگيرد. براي رهايي از دست اين بو بهتر است يک سطل مخصوص زباله بي‌بو تهيه کنيد يا يک سطل دردار کوچک را براي اين کار اختصاص دهيد. پوشک کثيف را به خوبي گلوله کرده و با چسب‌هايش ببنديد و در سطل بيندازيد. بعضي از اين سطل‌ها که مخصوص اين کار ساخته شده‌اند به صورت خودکار پوشک گلوله شده را بسته‌بندي کرده و درون کيسه مي‌اندازند. سطل‌هاي بي‌بو هيچ‌گونه بوي نامطبوع يا آلودگي را به بيرون انتشار نمي‌دهند. البته يادتان نرود که سطل را زود به زود خالي کنيد. اگر هم از کهنه استفاده مي‌کنيد نيازي به سطل نداريد تنها يک تشت براي شست‌وشوي کهنه‌ها اختصاص بدهيد تا بتوانيد کهنه‌ها را در آن خيس و ضدعفوني کرده و بعد جدا از ساير لباس‌ها دو بار بشوييد. شايد بد نباشد يک خوشبو کننده هوا هم دم دست داشته باشيد تا در صورت لزوم از آن استفاده کنيد.

دستمال مرطوب
دستمال مرطوب يکي از وسايل کاربردي براي تعويض پوشک است. در صورتي که به آب دسترسي نداشته باشيد يا بيرون از خانه باشيد مي‌توانيد با دستمال مرطوب ناحيه پوشک نوزاد را به خوبي پاک و تميز کنيد. بهتر است در ماه‌هاي اوليه تولد هم نوزاد را با اين دستمال‌ها پاک کنيد و او را مستقيم زير شير آب نبريد. در استفاده از دستمال مرطوب صرفه‌جويي نکنيد و براي تميز کردن هر ناحيه و هر يک از چين‌هاي پا و پشت ران‌ها از يک دستمال تميز و نو استفاده کنيد. بهتر است دستمال مرطوبي که استفاده مي‌کنيد مخصوص نوزاد و بدون الکل باشد تا پوستش خشک نشود. يادتان باشد براي پيشگيري از عفونت، ناحيه پوشک، دختربچه‌ها را هميشه از جهت جلو به عقب پاک کنيد.

پودر بچه و جعبه پودر
امروزه استفاده از پودر چندان رواج ندارد، اما هنوز هستند عده‌اي که شايد بخواهند از پودر بچه استفاده کنند. اين پودر‌ها داراي ماده‌اي به نام تالک هستند يا پايه آن‌ها نشاسته ذرت است و رطوبت اضافي روي پوست را جذب مي‌کنند و اين باعث مي‌شود تا پوست اين ناحيه که در تماس مداوم با پوشک مرطوب است کمتر تحريک شود، همچنين استفاده از پودر بچه از عرق سوز شدن نواحي مانند کشاله ران يا چين‌هاي پوست که روي هم قرار مي‌گيرند، جلوگيري مي‌کند.

پودر بچه به خودي خود خطرناک نيست، بلکه غباري که از آن بلند مي‌شود براي ريه‌هاي نوزاد مضر است. اگر مي‌خواهيد براي جلوگيري از عرق سوز شدن يا پيشگيري از قرمزي و تورم پوست در نواحي مرطوب از پودر بچه استفاده کنيد، بهتر است نوع مايع آن را بخريد که ديگر مشکل غبار را ندارد. اگر هم از پودر معمولي استفاده مي‌کنيد حتما يک جعبه پودر بخريد که يک اسفنج هم دارد و از پخش و پلا شدن پودر و غبار آن جلوگيري مي‌کند.

کرم سوختگي
کرم سوختگي يکي از اصلي‌ترين وسايل در تعويض پوشک است، چرا که يکي از رايج‌ترين و شايع‌ترين دردسرهاي دوران نوزادي سوختگي پاي کودک است که بيشتر در ناحيه پوشک که پوست در تماس مداوم با رطوبت است، رخ مي‌دهد. اين سوختگي معمولا با قرمزي، التهاب، درد و سوزش پوست شروع شده و اگر درمان نشود موجب بروز ناراحتي‌ها و بيماري‌هاي عفوني و قارچي پوست نوزاد مي‌شود.

يکي از ساده‌ترين راه‌ها براي کنترل و درمان سوختگي عوض کردن زود به زود نوزاد است، اما اين راه به تنهايي جوابگو نيست و براي همين استفاده از کرم سوختگي يا کرم‌هاي چرب کننده بعد از هر بار تعويض توصيه مي‌شود. اين کرم‌ها با فرمول خاصي که دارند مقاومت پوست ناحيه پوشک را افزايش داده و موجب نرم شدن و تقويت پوست مي‌شوند.

کرم‌هاي سوختگي دو نوع هستند يکي کرم‌هاي چرب‌کننده عادي که يک لايه محافظ روي پوست پاي نوزاد ايجاد مي‌کنند و احتمال ابتلا به سوختگي و حساسيت را در اين ناحيه به حداقل مي‌رسانند و يکي براي سوختگي‌هاي شديد که با تغذيه مناسب سلول‌هاي پوستي موجب بازسازي و نوسازي سلول‌هاي آسيب ديده شده و تحريکات پوستي اين ناحيه را التيام مي‌دهند و سوزش و خارش پوست نوزاد را درمان مي‌کنند. پس استفاده از کرم‌هاي سوختگي را بعد از هر بار تعويض فراموش نکنيد.
منبع: ني ني بان