نمایشگاه و اصول غرفه سازی

نمایشگاههای ایران به دو دسته تقسیم می شوند :
1 - نمایشگاههایی که در کار یک سمینار برگزار می شوند و معمولا خیلی مقررات ندارند و ساخت و ساز آنچنانی هم ندارند . این نمایشگاهها سریع برپا شده و سریع هم جمع می شوند و اگر در مکان خاص ( مرکز میلاد و یا صدا و سیما ) نباشند , خیلی در رفت و امد های کاری اذیت نمی شوید
2 - نمایشگاههایی که با برنامه ریزی و در محل های دائمی نمایشگاهها برگزار می شوند
شناخت این نمایشگاهها قبل از ورود به مرحله طراحی و ساخت بسیار اهمت دارد , زیرا اتفاقات و جریانهایی در میسر کار شما بوجود خواهد امد که قطعا در قیمت تمام شده غرفه تاثیر گذار خواهد بود.
نمایشگاههای مشهد و تبریز و زنجان و اصفهان و شیراز هر کدام قانون خاص خود را دارند ولی کار کردن در تهران یک ماجرای دیگر را دارد , چون قوانین نوشته و نانوشته فراوانی وجود دارد که شما باید از قبل در جریان آن قرار بگیرید.
ما ابتدا چند قانون را ذکر می کنیم و بعد به مسائل حاشیه آنها می پردازیم :
1 - استفاده از ادوات برش و دستگاه جوش بالاتر از 50 آمپر در نمایشگاه مجاز نیست ( این قانون به سمتی پیش رود که ساخت و ساز در داخل نمایشگاه ممنوع گردد و سازه های آهنی همگی پیچ و مهره ای باشند )
2 - تردد خودروهای غرفه سازان در داخل نمایشگاه ممنوع است . این قانون شامل آژانس ها و خودروهایی که داخلشان وسایل سنگین هم قرار دارد می شود ( مگر وانت و نیسان و خاور و ... خودروهای باری )
3 - ضایعات ناشی از ساخت غرفه در هر مرحله ساخت باید از محل ساخت خارج گردند.
4 - غرفه پس از نمایشگاه باید طی مدت 24 تا 48 ساعت تخریب گردیده و از محل خارج گردد . بدیهی است که برجای گذاشتن ضایعات موجب جریمه های نقدی می گردد.
5 - ورود پیک موتوری به داخل نمایشگاه روز قبل از افتتاحیه ممنوع است.
6 - در هر مرحله با صلاحدید مدیران طراحی و غرفه آرایی می بایست طرح غرفه تغییر کند و با استانداردهای مورد نظر مطابق گردد.
7 - آن قسمت از دیواره غرفه که از غرفه مجاور قابل دیدن باشد باید با بنر خام پوشانده شود.
8 - برای صدور مجوز ساخت و ساز به مقداری پول نقد و چک های تضمین نیاز است .در بعضی موارد برای تاییدیه طرح هم مبلغی جداگانه دریافت خواهد شد.
9 - هزینه برق مصرفی غرفه به عهده غرفه ساز یا مشارکت کننده می باشد.
این قوانین برای آن دسته از دوستانی که غرفه سازی هستند آشناست و هر روز با آنها سر و کار دارند . اما برای آنهایی که تازه کار هستند بسیار عذاب اور است و بعضی وقتها آنها را دچار مشکل می کند .
به عنوان مثال فرض کنید که نمایشگاه ساختمان و نفت و گاز است و شما یک غرفه در سالن 59 دارید و یک غرفه در سالن 6 و یک غرفه هم در سالن 38 . اگر شما ندانید که باید این فاصله را با پای پیاده طی کنید یا یک وانت بصورت روزمزد اجاره کنید , قطعا در طی ساخت و ساز نمایشگاه برای سرکشی هم توان جابجایی بین سالنها را نخواهید داشت , چه برسد به حمل ادوات کار از این سالن به آن سالن .
یا فرض کنید که از قبل محاسبه وجوه نقد درخواست شده برای مجوز را نکرده اید و وارد نمایشگاه اگروفود می شوید و از شما بازای هرغرفه 1 میلیون تومان وجه نقد درخواست می کنند . قطعا دچار مشکل می شوید.