سیسمونی و خریدهای غیر ضروری آن

فهرست سيسموني فروشگاه ها را که نگاه کنيد، کلي خرت و پرت در آنها هست که يا فايده چنداني ندارند يا اساسا بي فايده اند. ممکن است دوست داشته باشيد خيلي از اينها را بخريد تا به اصطلاح سيسموني تان کامل باشد؛ اما به اين فکر کنيد که به جاي خريدن چيزهاي بيخودي که بعد از مدتي تازگي خود را هم از دست مي دهند و به انباري يا سطل آشغال خانه منتقل مي شوند، مي توانيد براي کودک تان يک چيز خوب و به درد بخور ديگر بخريد يا حتي آن را برايش پس انداز کنيد. در مطلب قبل چند مورد از اين وسايل غير ضروري براي سيسموني را نام برديم، در ادامه به موارد ديگر مي پردازيم:

- عروسک هاي پشمالو
يکي از آن چيزهايي که اغلب مادر و پدرها در فروشگاه ها چشم شان را مي گيرد و بعدا هم کلي فک و فاميل و دوست و آشنا براي کودک تازه به دنيا آمده هديه مي آورند، همين عروسک هاي پشمالو هستند. خرگوش هاي سفيد و خرس هاي چاق و سگ هاي نازنازي هرچند خيلي خوشگل به نظر مي آيند، اما به هيچ وجه براي کودک شما مناسب نيستند. حداقل تا يک سال و گاهي تا ? سال اين عروسک ها را بايد از دسترس کودک تان دور نگه داريد. نوزادان و شيرخواران علاقه مفرطي به اين دارند که همه چيز را در دهان شان بگذارند و پرزهاي اين جور عروسک ها خيلي راحت در دهان شان مي روند و ممکن است حتي خطر خفگي را به دنبال داشته باشند. فقط وجود تعداد زيادي از اين عروسک ها در اتاق کودک هم مي تواند احتمال ابتلا به آسم، حساسيت ها و حتي عفونت ريه را در کودک بالا ببرد. به اين عروسک ها، عروسک هاي داراي مو و مژه که ممکن است کنده شوند را هم اضافه کنيد.

سيسموني و خريدهاي غيرضروري(2)

- قابلمه هاي لعابي يا تفلون
معمولا قابلمه هاي کوچکي که در فهرست سيسموني فروشگاه ها وجود دارد، از جنس تفلون يا لعابي هستند. واقعيت اين است که هر دوي اين جنس ها مشکلاتي دارند. قابلمه هاي تفلون به شدت مضرند و با آزاد کردن مواد سمي تفلون در غذاي کودک براي او خطرات زيادي ايجاد مي کنند. قابلمه هاي لعابي هم نچسب نيستند و کافي است دقيقه اي از آن غافل شويد تا فرني تان را تبديل به خوراک کربن کنند! علاوه بر اين، به محض اين که يک خش کوچک بردارند، از محل خش زنگ مي زنند و ديگر اصلا نبايد در آن غذا درست کنيد چون به شدت سمي مي شوند.

بهترين ظروف براي پختن غذاهاي کودک، ظروف پيرکس (با قابليت گذاشتن روي اجاق) و شيرجوش هاي کوچک استيل و البته بهتر از همه، قابلمه هاي چدني هستند. ظروف پيرکس يا استيل از اين جهت که هيچ ماده مضري ندارند، بسيار خوب هستند، اما مشکل نچسب نبودن را دارند. يک قابلمه چدني کوچک (به اندازه شيرجوش) بهترين ظرف براي درست کردن غذاي کودک است، زيرا هم نچسب است، هم ماده مضري ندارد و هم به غذاي کودک آهن اضافه مي کند.

- تاب برقي
تاب برقي چيز خيلي خوبي است، اما نه براي همه! خيلي ها مي گويند اگر تاب برقي نداشتند، نمي دانستند چطور بايد بچه شان را آرام کنند، اما بعضي هاي ديگر هم هستند که معتقدند کاش به جاي اين که پول شان را براي تاب برقي دور ريختند، چيز ديگري خريده بودند. واقعيت اين است که هيچ دو نوزادي مثل هم نيستند و حتي تاب هاي مختلف هم با هم فرق دارند. تاب هاي موجود در فروشگاه ها هر يک مدل خاصي دارند. از زاويه صندلي و نرمي اش بگير تا مدلي که تاب مي خورد و سرعت و جهت حرکتش. با اين حساب ممکن است شما پول بدهيد و تابي را که خيلي هم گران است بخريد، اما نوزادتان حاضر نشود حتي براي يک دقيقه در آن بماند.

اما در تاب برقي نوزاد همسايه تان که خيلي هم ارزان و معمولي است، راحت به خواب برود. براي حل اين مشکل (البته اگر خيلي اصرار به خريدن تاب داريد) بايد کمي صبر کنيد تا نوزادتان به دنيا بيايد و خودش انتخاب کند. مي توانيد نوزاد را با خودتان به مغازه ببريد و از صاحب مغازه اجازه بگيريد تا او را درون همه آنها يکي يکي بگذاريد. هر کدام که نوزادتان در آن چشم هايش را بست و آرام شد، بخريد و مطمئن باشيد. راه ديگر اين است که مادراني را پيدا کنيد که کودک بزرگ تر از شما دارند و تاب برقي خريده اند. نوزادتان را به خانه آنها ببريد و برايش يک تاب سواري مجاني درخواست کنيد! اين طوري مي توانيد بفهميد نوزادتان از اين نوع خاص خوشش مي آيد يا نه.

- بالش شيردهي
تازگي ها خيلي مد شده و طرفدارهاي بيشتري دارد. با اين حال اغلب افرادي که آن را خريده اند، بعد از مدتي کاربري ديگري برايش پيدا کرده اند. واقعيت اين است که مادران جوان در ماه هاي اول تولد فرزندشان همچنان با شير دادن به نوزاد کلنجار مي روند و اين براي شان کار ساده اي نيست. به مادراني که به کودک يک سال و نيمه شان شير مي دهند نگاه نکنيد که مي توانند هم زمان تلفن حرف بزنند، سبزي خرد کنند و شير هم بدهند! براي مادران تازه کار ماجراي شير دادن يک پروژه سخت است و اين اصلا غيرعادي نيست.

با اين حساب يک بالش بزرگ که نوزاد را روي آن بگذاريد، نه تنها کمک نمي کند، بلکه کار را براي مادر سخت تر هم مي کند. در ماه هاي اول هر مادري ترجيح مي دهد با دست خودش سر نوزاد را بگيرد تا مطمئن باشد جايش امن است و شيرخوردن او متوقف نمي شود. بالش مخصوص شيردهي ممکن است بعد از دو ماه کمک کند تا صاف بنشينيد و گردن و کمر سالم تري داشته باشيد، اما مطمئنا در ماه هاي اول به کارتان نخواهد آمد. اغلب افرادي که اين بالش را خريده اند، آن را با برداشتن قطعه اضافي به بالشي براي خواب کودک تبديل کرده اند. ناگفته نماند که براي اين کار بالش خيلي خوبي است!
منبع: ني ني بان