ویژگی دسته گل عروس

دسته گل عروس برای هر عروسی مهم است اصلا هم ساده نیست چرا که باید تا آخر مراسم عروسی دستتان باشد پس باید دسته گل عروس به گونه ای باشد که در عین زیبایی و تناسبش با لباس و … راحت هم باشد باز هم بهتر است از تشریفات مجالس عروسی انتخابیتان کمک بگیرید و نکاتی را که آنها میگویند را در نظر بگیرید مطمئن باشد تجربه بیشتری دارند!

آشنایی کامل با انواع مدل های دسته گل عروسی و انتخاب مناسب ترین مدل را در این مطلب بخوانید.

♦ آبشاری (casacade Bouquet) : در این دسته گل ها، گل ها و شاخ و برگ ها به صورت آبشاری از دسته گل به سمت پایین آویزان می شوند ، تقریبا شکلی مثلثی دارند و انتهای دسته گل نیز حالت معلق دارد.این نوع دسته گل ها برای عروسی های مجلل وتشریفاتی بیش تر کاربرد دارند و هم چنین برای عروس خانم های چاق مناسب ترند . دسته گل آبشاری به خاطر فرم و شکلی که دارد به قطره ی اشک نیز معروف است.(خدمات مجالس)

♦ گرد (nosegay or round bouquet ) : این نوع دسته گل ها تقریبا برای هر لباس و هر جشنی مناسبند و فقط گل هایی که برای آن انتتخاب می شوند در رسمی و غیر رسمی بودن دسته ی گل تاثیر می گذارند . مثلا گل ارکیده یا لیلیوم دسته گل را رسمی می کند و گل های آفتابگردان حالت اسپرت و غیر رسمی دارد . دسته گل های گرد کاملا به صورت گرد هستند و اندازه ی دسته ی آن ها باید به اندازه ی گردی آن ها هماهنگی داشته باشد مثلا یک دسته گل با ساقه های بلند باید گل های پرتر و توپی تر داشته باشند و بالعکس . پرپشتی و قطوری دسته گل به سلیقه و بودجه ی عروس و داماد بستگی دارد. هرچه گل ها بیش تر شوند هزینه نیز بیش تر می شود. (تشریفات مجالس عروسی)

♦ دستبندی (wrist corsage) : استفاده ی این نوع دسته گل ها بسیار آسان و راحت است و اگر حوصله دسته گل ندارید و یا با آن راحت نیستید بهتر است دسته گل های کوچکی را سفارش دهید که به وسیله ی یک کش ، سیم یا روبان که روی آن نیز با روبان و گل تزئین شده است مثل یک دستبند دور مچ بسته می شوند . این نوع دسته گل برای مراسم نامزدی ، حنابندان و لباس عروسی های ساده تر و حتی ساقدوش های عروس خانم مناسب تر است. (خدمات مجالس عروسی)

♦ قلبی (heart bouquet) : این نوع دسته گل کاملا به شکل قلب بوده و نماد عشق است . برای عروس هایی که در روز عشاق برگزار می شوند بسیار مناسب است و هنوز در بین ایرانیان زیاد جا نیفتاده است . (برگزار کننده عروسی)

♦ بازویی (Arm Bouquet) : وقتی بخواهید چند شاخه گل بلند مثل رز یا شیپوری را بدون آن که کوتاه کنید در دست بگیرید فقط یک راه دارید ، این که مانند یک نوزاد سر گل ها را روی آرنج قرار دهید و با دستی دیگر ساقه ی گل ها را نگه دارید . به این نوع دسته گل بازویی گفته می شود . به عبارتی دیگر این دسته گل از کنار هم گذاشتن چند شاخه گل بلند در کنار یکدیگر و روبانی در پایین آن تشکیل می شود .

♦ رنگین کمان (Biedermeier Bouquet ) : این دسته گل معمولا به شکل گرد است و با انواع گل و رنگ های مختلف می توان آن را به وجود آورد . هر ردیف این دسته گل از یک نوع گل چیده می شود . مثلا ردیف اول گل رز سفید ، ردیف دوم گل عروس ، ردیف سوم گل ارکیده و … که به صورت گرد چیده می شوند.

(تشریفات)

♦ مخلوط (composite Bouquet) : این دسته گل می تواند توسط یک طراح حرفه ای و با استفاده از ذوق و خلاقیت او به وجود آید . هر گونه دسته گل فانتزی خاص را که خارج از چهارچوب خاصی باشد می توان دسته گل مدرن یا مخلوط نامید .

♦ هلالی (crescent bouquet) : این دسته گل کاملا شبیه هلال ماه است . بدین صورت که جای دست گرفتن دسته گل دقیقا وسط آن (بین دو سر هلال ) قرار دارد و دو طرف انتهایی دسته گل حالت معلق دارد و از این لحاظ شبیه به دسته گل های آبشاری است . این دسته گل هنوز بین مردم ایران جا نیفتاده است و از لحاظ ساختاری ظریف در آوردن این دسته گل کار دشواری است .

(خدمات مجالس)

♦ دیهیم یا عصای عروس (scepter Bouquet ) : همه ی ما در کارتون های زمان کودکی ملکه و یا پادشاه هایی را دیده ایم که کلاه و عصایی خاص در دست داشتند که به آن عصای خاص << دیهیم >> گفته می شود . جنس این کلاه و عصای پادشاهان از طلا یا نقره بوده و با جواهرات و سنگ های قیمتی مثل : یاقوت و زمرد و … تزئین می شده است . معمولا این عصا و کلاه مخصوص سلطان یک کشور است ، این سلطان می تواند مانند ملکه ی الیزابت انگلستان یک زن باشد و یا یک مرد .

اما امروزه دیهیم های فانتزی وجود دارند که برای مراسم نامزدی با گل تزئین می شوند و عروس خانم به جای دسته گل آن را در دست می گیرد تا مانند فرشته های چوب به دست یا ملکه ها شود . هر چه لباس ، آرایش ، تاج و … رسمی تر باشد باید شکل و شمایل دیهیم نیز رسمی تر باشد و برعکس . مثلا برای یک لباس فانتزی کوتاه صورتی باید از یک دیهیم فانتزی قلب یا ستاره شکل استفاده کرد، نه یک دیهیم ملکه ای . اما معمولا این دیهیم ها را گل آرایی نیز می کنند . از آن جایی که دیهیم از یک میله ی بلند و یک شکل خاص مثل شکل های غیر هندسی و هندسی در نوک این میله تشکیل می شود ، معمولا گل فروش ها محل اتصال این دو قسمت را گل آرایی می کنند .

♦ توپی (pomander bouquet) : برای مراسم نامزدی بیش تر کاربرد دارد و معمولا با گل رز تهیه می شود. توپی را در نظر بگیرید که روی سطح آن با گل پوشانده شده است ، هیچ ساقه ی گلی در آن وجود ندارد و با یک روبان که از وسط توپ بیرون می آید می توانید آن را در دست بگیرید یا دور مچ خود ببندید.

♦ سبد گل (basket) : بعضی از خانم ها دوست دارند به جای دسته گل ، سبد گل در دست بگیرند که البته این سبد کوچک خواهد بود و مانند کیف دستی روی ساق دست عروس می افتد و یا می توان آن را از دسته اش گرفت . گاهی می توان در این سبدها از گل های آویزان استفاده کرد تا گل ها به صورت آبشاری از داخل سبد به بیرون ریخته باشند . سبد گل نیز می تواند از جنس چوب و به رنگ جوب یا سفید رنگ باشد. این نوع دسته گل ها نیز بیش تر برای مراسم حنابندان یا عقد مناسب هستند.

(دسته گل عروس)

♦ حلقه ای (Wreath Bouquet) : این نوع دسته گل ها به دسته کل های دستبندی شباهت دارند با این تفاوت که دسته گل های حلقه ای دور مچ بسته نمی شوند و باید آن ها را مثل یک حلقه در دست گرفت .قطر این حلقه ها را براساس اندازه ای که دوست دارید باید انتخاب کنید و معمولا با روبان های بلند و پهن تزئین می شوند که برای مراسم عروسی زیاد مناسب نیستند .

♦ پیچی : این دسته گل برای مراسم حنابندان بسیار مناسب است ولی درست کردن این گل ها کمی مهارت می خواهد . این دسته گل به این صورت است که گل ها را مانند مار روی دست خود پیچ می دهند و این پیچ معمولا بالاتر از آرنج نمی رود و گاهی حتی می توان آن را برای دور پاها هم سفارش داد . یعنی یک دست با یک پای مخالف را بدین شکل گل زد . البته باید توجه داشته باشید که برای سفارش این نوع گل ها لباس تان نباید آستین داشته باشد و اگر برای پاها یتان نیز گل سفارش می دهید حتما لباس تان باید کوتاه باشد تا گل ها بتوانند خودشان را نشان دهد . البته گل زدن پا به دلیل حرکت و رقص دوام زیادی نخواهد داشت اما در حد آتلیه و عکاسی ایده بسیار زیبایی خواهد بود .
(خدمات مجالس)

منبع: بانک تشریفات مجالس