آداب هديه دادن به نحوي از انحا يك نوع هنر به حساب ميآيد. موارد زير را رعايت كنيد.
تناسب هديه: بسيار مراقب باشيد كه هديهاي كه ميدهيد متناسب با رابطه شما با هديهگيرنده باشد. اين امر نه به حجم و ابعاد قرارداد يا معاملهاي كه انجام دادهايد وابسته است و نه به ميزان وقتي كه براي گيرنده گذاشتهايد، بلكه به ميزان نزديكي روابط، وابسته است. فواصل هديه دادن را هم از نظ ر مناسبتها و تعطيليها در نظر بگيريد و تكرار بايد كرد كه كاري نكنيد كه احساس رشوه گرفتن پيش بيايد.
تشخص هديه:
اينكه يك هديه داراي تشخص باشد، نكتهاي عالي است. مهم اين است كه هديه، بازتابدهندهاي از شخصيت و علايق گيرنده آن باشد. اگر اين ويژگيها در هديه لحاظ شود، گيرنده هديه بهطور حتم احساس خوبي نسبت به دريافت آن خواهد داشت.
زمان هديه:
عليالقاعده، بهترين زمانها براي هديه دادن، همان تعطيلات هستند. زمان تولد ممكن است جالب نباشد چون هديهگيرنده متوجه ميشود كه شما دچار زحمت شدهايد و اطلاعاتي را در مورد او بهدست آوردهايد.
سالگرد يك كار يا سالگرد وقتي كه شما با هديهگيرنده وارد يك مرحله تجاري جديد شدهايد هم، جزو مواقع مناسب براي هديه دادن است.
زماني كه آغازي براي يك رقابت معنادار بوده هم جزو مواقع مناسب به شمار ميآيد.
ارايه هديه:
آمادهسازي هديه هم آداب خاص خود را دارد. به كاغذ هديه توجه كنيد و سعي كنيد با دست خودتان چيزي بنويسيد. پيامي هم كه مينويسيد بايد حس خوبي را به هديهگيرنده انتقال دهد.
اگر بر مبناي يك مناسبت شخصي هديه ميدهيد، پست كردن هديه به آدرس منزل هديهگيرنده هم حس خوبي دارد.
نام و لوگوي شركت:
نام و لوگوي شركت را بر روي هديه داشته باشيم يا نداشته باشيم. اين يك موضوع مهم است.
اگر نام و لوگوي شركت بر روي هديه باشد، حتماً در يادها ميماند و بهخصوص اگر هديه ما كاربردي بوده و در طول روز هم مورد استفاده قرار گيرد، طبعاً از نظر در ذهن ماندن، مؤثرتر هم خواهد بود. اما يادتان باشد كه در اين نوع هديه دادن بايد مراقب تبليغ آشكار هم بود. پس بايد كوشيد موضوع را كاملاً شخصي كرده و هديه را به نوعي طراحي كرد كه انگار مخصوص هديهگيرنده طراحي شده است.
چه نوع هدايايي؟
شركتها براي تبليغ خود ميتوانند از هزاران نوع هديه استفاده كنند. نگاهي به موافقان و مخالفان در برخي از موارد حايز اهميت است:
اقلام خوراكي:
اقلام خوراكي جزو رايجترين هداياي شركتها هستند كه بسيار خوب طراحي ميشوند و حتي قابل بردن به منزل نيز هستند. اگر ميخواهيد به قلبها و مغزها از طريق معدهها دست پيدا كنيد! بايد بسيار هوشمندانه و مبتكرانه عمل كنيد. ضمناً مواظب باشيد كه هديهگيرنده موردنظرتان خامخوار نباشد!
اقلام دفتري:
جامدادي و وسايل روميزي ديگر جزو هداياي تبليغاتي شركتها هستند كه كاربردهاي فراواني هم دارند. باز هم مراقب باشيد. يك خودنويس عالي گرانقيمت با نوع ارزان آن تفاوت بسياري دارد. حواستان باشد كه مقولاتي از اين دست بايد با دكور اتاق و شخصيت فرد مورد نظرتان جور باشد تا حالت استراتژيك به خود بگيرد.
بليت براي مسابقات ورزشي و هنري:
تهيه بليت به عنوان هديه بهخصوص براي مسابقات و برنامههايي كه بليت آنها آسان بهدست نميآيد، يك اتفاق بسيار تأثيرگذار است. البته بايد ترجيحات هديهگيرنده را در زمينههاي موردنظر در نظر گرفت.
هديههاي اعتباري:
اين نوع هدايا هم بسيار مؤثرند چرا كه به فرد هديهگيرنده امكان انتخاب ميدهند و او خودش ميداند كه اعتبار را چگونه هزينه كند. البته سطح اندك اعتبار در اين موارد ممكن است مسألهساز باشد. و باز فراموش نكنيد پول نقد ديگر هديه نيست و براي هميشه حذف شده است. نقطه سرخط!
علاوه بر اينها هدايا توجه به زمان مناسب براي هديه دادن ملاحظات ديگري هم دارند.
شناخت كارمندان: بسياري از شركتها نگران جنبههاي تبعيضآميزي هستند كه ممكن است جزو پيامدهاي هديه دادن به يك كارمند باشد و در كل، انتخاب يك فرد خاص هم هميشه دشوار است. به همين دليل بودجهاي در اختيار مديران شركتها قرار ميگيرد تا در اين زمينه هزينه شود. وقتگذاري فراوان براي اجراي يك پروژه، رضايت بخشيدن به مشتري و اقدامات صرفهجويانه ميتواند جزو موارد مناسب براي هديه دادن باشد. در اين موارد هم بايد به تناسب هديه و هديهگيرنده توجه داشت.
مشتريان: به هديه، هديهگيرنده و به اخلاقيات سازمان توجه كنيد. با انتخاب مشتري، حالا بايد به نوع هديه و نحوه ارسال آن توجه داشته باشيد. بين نيروي فروش و مشتري بايد رابطه باشد. اگر هديه را افرادي از شركت به مشتري بدهند كه با او در ارتباط مستقيم بودهاند، تأثير بهتري خواهد داشت. براي مشتري بسيار جالب خواهد بود كه ببيند از بخش خدمات مشتري يك شركت، هديه دريافت ميكند.