دکوراسیون و تاثیر رنگها در فروشگاه

آيا مي توانيد دنياي اطراف خود را بدون وجود هيچ گونه رنگي تصور کنيد؟هر رنگ تاثير فيزيکي و روحي خاصي را بر روي بيننده مي گذارد و افراد واکنش هاي متفاوتي را نسبت به رنگهاي مختلف از خود نشان مي دهند.روانشناسي رنگها در دنياي تجاري امروز حائز اهميت است و مي توان اظهار داشت که هر چيزي را که در اطراف خود مي بينيم به گونه اي در ارتباط مستقيم با اين علم است.استفاده از روانشناسي رنگها در ويترين مغازه نقش به سزايي ايفا مي کند.

هر رنگ مي تواند تاثير جداگانه و متفاوتي در بيننده به وجود آورد در اينجا به ويژگي هاي چند رنگ اصلي مي پردازيم.
قرمز:يکي از رنگهاي است که اکثر مردم ارتباط قوي با آن بر قرار مي کنند و واکنش شديدتري نسبت به آن نشان مي دهند قرمز ضربان قلب را افزايش داده و ميزان انرژي را بالا ميبرد تنها هاله اي از رنگ قرمز بر روي هر چيزي مي تواند توجه بيننده را به آن جلب نمايد.
زرد و سبز:رنگ شادي و خوشحالي است مردم اصولا با مشاهده اين رنگها اشتياق،وجد،انرژي و خوش بيني را تجربه مي کنند رنگ زرد اشتها را افزايش مي دهد و رنگ سبز باعث آرامش و اميد مي شود بههمين دليل مي توان در دکوراسيون فست فود ها از اين رنگها بيشتر استفاده کرد.

ترکيب رنگهاي مختلف و هماهنگي آنها با يکديگر يا مکمل بودنشان با هم مي توان بسيار مهم تلقي شود و بايد دانست که در هر مغازه نسبت به محصولات فروش انجا چه نوع دکور و از چه رنگهاي بايد استفاده شود به طور مثال در يک کتابخانه نبايد از رنگهاي شاد و مختلف استفاده کرد زيرا باعث جلب توجه مي شود و حواس ديگران را پرت مي کند و مانع از تمرکز انان مي شود ولي بلعکس در يک مغازه سيسموني فروشي براي جلوه دادن بيشتر اجناس و جلب توجه مشتريان بايد از رنگهاي شاد و مختلفي در دکوراسيون داخلي استفاده کرد.
در ميان رنگها بيشترين تعداد مردم موافقند که آبي بهترين رنگ است،شايد به آن خاطر باشد که مشاهده اين رنگ سبب ايجاد هورمون هاي خاصي در بدن مي شود که آرامش را ارتقا مي بخشند.آبي اصولا با احساساتي نظير اعتماد،وفاداري،صداقت،آرامش و توجه و تمرکز همراه است.در برخي پژوهش ها اثبات شده که آبي توانايي کارمندان و ورزشکاران را نيز افزايش مي دهد.
در زندگي روزمره با رنگهاي بسيار زياد ديگري نيز برخورد مي کنيم و اين موارد تنها چند نمونه از رنگهاي اصلي تر بودند.حتما به مبحث روانشناسي رنگها توجه داشته باشيد با اين کار هم حالتهاي رواني فروشندگان مغازه تعديل ميگردد و هم هر کس وارد مغازه مي شود احساس صميميت بالاتري را از جانب شما دريافت ميکند.
افراد مختلف به رنگهاي خاصي تمايل نشان مي دهند استفاده از اين تمايل اشخاص به عنوان وسيله اي براي تشخيص شخصيت آنهاست.افراد با يکديگر تفاوت دارند و خصوصيات شخصي خاص خود را به سبک و سياق خاصي خودشان بيان مي کنند از طرف ديگر احساسات افراد به کطرق مختلف قابل تضعيف و تحريک است مثلا با تغيير محيط و نوع رنگ بندي آن مي توان نتايج بهتري در ايجاد شادابي و آرامش افراد به وجود آورد.رنگها مي توانند به شيوه هاي مختلف تاثيراتي بنيادين از خود بر جاي گذارند.هماهنگي بين رنگها مي تواند در دکوراسيون فروشگاه بسيار مهم باشد زيرا سبب بهتر نشان دادن اجناس مي شود. 

منبع: پاياتک