سیسمونی نوزاد، برندها را بشناسید

سيسموني يه رسم قديمي بود براي اولين بچه نه براي هر کدوم از بچه‌ها و خيلي ساده و تقريبا کم‌خرج آماده مي‌شد. اونقدر که هم لباس دخترونه تو سيسموني بود هم پسرونه. از چشم‌ هم‌چشمي، زياد خبري نبود،‌ لباس‌ها هنر دست مادربزرگ يا مادر بچه بود،‌ لباس‌هاي پارچه‌اي گلدوزي‌هاي قشنگي داشت و اگر هم فصل زمستون بود بافتني‌هاي آبي و صورتي، سيسموني را تکميل مي‌کرد. اما حالا «سيسموني» هم مثل جهيزيه براي خونواده دختر يه مشکل اساسي شده. ديگه کم مونده لابلاي اقلام سيسموني، لباس فارغ‌التحصيلي بچه هم ديده بشه!

سيسموني از گذشته تا امروز
بعضي رسم و رسوم‌ از بين مي‌روند و کسي حتي يادش هم نمي‌آيد زماني مردم مثلا براي دور کردن بيماري و بازگشت سلامت مريض‌شان بالاي سرش ني مي‌نواختند و حرکات موزون مي‌کردند. اما برخي ديگر از رسوم کهن، جان بيشتري مي‌گيرند تا حدي ‌که بعضي از آنها بلاي جان تعدادي از خانواده‌ها مي‌شوند. خريد سيسموني يکي از همان رسم و رسومي است که پيشرفت کرده،‌ ديگر ساده و کم‌خرج نيست و چشم و ‌هم‌چشمي باعث شده هر چه دم دستمان مي‌آيد را به سبد خريد سيسموني اضافه ‌کنيم. قديم‌ها، آن روزهايي که کسي پايش را جلوي بزرگتر دراز نمي‌کرد، مهمانيِ سيسموني خانه مادر و پدر دختر برگزار مي‌شد. همه دعوت مي‌شدند تا سيسموني را که شامل لباس‌هاي تابستاني و زمستاني،‌ کلاه به تعداد لباس‌ها، يک تا هفت قباچه، لچک سفيد، کمرچين، سينه‌بند پنبه‌اي به تعداد لباس‌ها، تشکچه، بالشتک، قنداق، ننو، گهواره چوبي، رختخواب، پستاني پارچه‌اي پر از نبات که کار پستانک را مي‌کرد، آرد برنج، زعفران و هل، تيله و عروسک پارچه‌اي بود، ببينند و همه را به خانه عروس و داماد ببرند، کسي هم نگران خرج کمر‌شکن «پنج، شش ميليون توماني» سيسموني نبود.

مرکز خريدي به نام «بهار»
اگر سري به خيابان بهار بزنيد به دنياي مادر و پدرهايي وارد شده‌ايد که شايد کمي گيج و کلافه از مغازه‌اي به مغازه ديگر مي‌روند تا شايد کالسکه‌اي ارزان‌تر پيدا کنند و با پولي که براي خريد سيسموني کنار گذاشته‌اند چيزي را از قلم نيندازند. از وقتي جنسيت بچه به راحتي تشخيص داده مي‌شود، اقلام سيسموني هم متناسب با پسر يا دختر بودن نوزاد تهيه مي‌شود. ديگر لازم نيست هم دخترانه بخريد هم پسرانه. اما با اين قيمت‌ها چطور همه چيز بخريم؟ اصلا چرا بايد از شير مرغ تا جون آدميزاد در سيسموني‌ باشد؟ تقاطع خيابان انقلاب اسلامي تا خيابان طالقاني و سميه در تهران پر از مغازه‌هاي سيسموني و لباس کودک است. «بهار» يکي از جاهايي‌‌ست که همه چيز براي سيسموني دارد. آنجا هم لباس مي‌خريد هم کري‌ير و کالسکه و جغجغه. هر کس با هر سليقه‌اي مي‌تواند چيزي را از بين برند‌هاي ايراني و خارجي با قيمت‌هاي متفاوت پيدا کند.‌ اگر سرتان خيلي شلوغ است و وقت نداريد، جمعه سري به خيابان بهار بزنيد. بله، اينجا جمعه‌ها همه مغازه‌ها بازند.

چه برندي؟ ايراني يا خارجي؟
برندهاي مختلفي در بازار سيسموني وجود دارد. هم خارجي و هم ايراني. انتخاب برند به سليقه شما بستگي دارد اما وقتي برندهاي ايراني با مشابه خارجي‌شان برابري مي‌کنند و قيمتشان هم کمي پايين‌تر است، چرا سراغ خارجي‌ها برويم؟ ولي باز هم سليقه سليقه شماست. خريد لوازم مورد نياز نوزاد از اهميت زيادي برخوردار است. نوزاد بسيار حساس است و کوچکترين موردي ممکن است در او ايجاد حساسيت و ناراحتي کند. پس قبل از اينکه به برند لباس و کالايي‌که مي‌خريد توجه کنيد، دقت کنيد لباس يا وسيله‌اي که انتخاب مي‌کنيد نکات بهداشتي و استاندارد لازم را رعايت کرده باشد. مثلا لباس زير، کش سفتي نداشته باشد و در آن مواد و الياف مصنوعي کمتر استفاده شده باشد. تخت و کري‌ير جوري نباشد که به ستون فقرات و کمر بچه آسيب برساند. از بين برند‌هاي بسياري که در بازار موجود است چند نمونه از آنها را معرفي مي‌کنيم.

لباس‌ نوزاد «تاپ لاين»
اگر تصميم داريد از برند ايراني استفاده کنيد يکي از پيشنهادها محصولات لباس نوزاد تاپ لاين است. اين برند ايراني در سال ???? توليدِ پوشاك و سرويس بهداشتي نوزاد مانند حوله را آغاز كرد. دفتر مرکزي تاپ لاين در خيابان بهار جنوبي، ساختمان چهل‌ستون، طبقه اول است و پيش از اين‌که محصولات نوزاد خود را توليد کند، لباس‌هاي نوجوان را به بازار عرضه‌ مي‌کرد. تاپ‌لاين ادعا مي‌کند از بهترين مواد اوليه استفاده مي‌کند و در توليدات خود به نياز روز و خلاقيت توجه زيادي دارد.

لباس نوزاد «آشور»
آشور هم از آن برندهاي ايراني است که با مشابه خارجي رقابت مي‌کند. هم طرح و رنگ زيبايي دارد و هم کيفيت نخ و پارچه‌اش خوب است. توليدي لباس آشور با توجه به سليقه و نياز مشتري تلاش مي‌کند با طراحي روز دنيا پيش برود و لحظه‌هاي آرام و خوبي براي نوزاد فراهم کند. دفتر توليد پخش آشور در خيابان بهار جنوبي، پاساژ چهل‌ستون، طبقه بالاي هم‌کف، پلاک? است.

لباس نوزاد «آدمک»
توليدي لباس نوزاد و بچه‌گانه آدمک، سال ????راه‌اندازي شد و با بيش از ?? سال تجربه سعي دارد محصولاتي با کيفيت و مناسب نوزاد توليد کند. در سال ???? با توليد زيرپوش‌هاي نوزاد و بچه‌گانه ???درصد پنبه‌اي گامي مهم در تغيير جنس لباس‌هاي زير نوزاد برداشت و حالا خيلي از زيرپوش‌ها در ايران پنبه‌اي هستند. آدمک به کشورهايي مانند آلمان، ايتاليا،‌ فرانسه، دبي و ارمنستان صادر مي‌شود. دفتر توليدي آدمک در خيابان ولي‌عصر، پايين‌تر از سه‌راه جمهوري، کوچه رجب‌بيگي، پلاک??، طبقه دوم است.

لباس نوزاد «سُها»
صداقت، احترام، نو‌انديشي، کيفيت و تناسب چيزهايي هستند که توليدي لباس نوزاد و نوجوان سُها در کارهاي خود در نظر مي‌گيرد. ابتدا توليد تي‌شرت را آغاز کرد و بعد از آن بخش پوشاک نوزاد خود را راه‌اندازي کرد. دفتر توليدي سُها در خيابان شريعتي ، بن‌بست آذرشهر، شماره‌?? است. براي تکميل سيسموني خود مي‌توانيد سري هم به فروشگاه‌هاي لباس نوزاد سُها بزنيد.

«مادر‌کر»
کمک به مادران در نگهداري نوزادشان يکي از اهدافي است که شرکت مادرکر روي آن تمرکز کرده. محصول کشور انگلستان است و به ‌جز لباس نوزاد محصولات ديگري مانند شامپو، صابون، لوسيون و کالسکه هم دارد. مادرکر در ايران نمايندگي ندارد اما مي‌توانيد به‌طور پراکنده در مغازه‌هاي مختلف محصولات آن را پيدا کنيد.

«چيکو»
شرکت توليدي چيکو در ايتاليا محصولات مختلفي براي نوزادان توليد مي‌کند و بخشي از فعاليتش را به توليد لباس نوزاد اختصاص داده است. شما مي‌توانيد از بدو تولد نوزادتان لباس‌هايي از صفر تا ?? ماه را از مجموعه چيکو تهيه کنيد. چيکو تقريبا برندي قديمي در بازار سيسموني است که در ايران هم شناخته شده.
منبع: ني ني بان