بهترین روش شستشوی سبزیجات

شستشوی سبزیجات اگر به درستی انجام نشود می تواند به قیمت از دست دادن سلامتی و مسمویت اعضای خانواده تمام شود. پس بهتر است خانم های خانه دار برای حفظ سلامت خانواده بیشتر دقت کنند.

بیماری ها و مسمومیت های ناشی از مصرف سبزیجات و میوه های آلوده بسیار خطرناک هستند و باعث ابتلا به بیماری هایی جدی می شوند که برای جلوگیری از این مشکلات باید در شستشوی این خوراکی ها دقت بیشتری انجام شود.
مدام متخصصان تغذیه مصرف سبزیجات را توصیه می کنند اما بی توجهی به نکات بهداشتی در مراحل آماده سازی این گروه غذایی ارزشمند، می تواند زمینه ای باشد برای تبدیل آن به یک ماده غذایی زیان بار که حداقل می تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. بنابراین روش شست وشوی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهترین روش شست وشوی سبزیجات، همان روش 4 مرحله ای است که وزارت بهداشت توصیه می کند.
اولین مرحله شامل پاک سازی اولیه می شود. پاک سازی اولیه یعنی اینکه تمام برگ های زرد، چوب ها و گل و لای احتمالی از سبزی جدا شوند. در این مرحله اگر لازم بود، حتی باید یک آب سطحی هم روی سبزیجات گرفته شود.
در مرحله ی بعدی باید انگل زدایی انجام شود که توصیه می شود در یک ظرف آب، به ازای هر لیتر آن، بین 2 تا 4 قطره مایع ظرفشویی بریزید. این کار باعث می شود که تخم و کیست انگل ها لیز و لزج شود و به سطح آب بیاید. در این مرحله از شست وشو، شما باید آب روی سبزی را به آرامی تخلیه و سپس سبزی تان را از درون ظرف خارج کنید.
سومین مرحله مربوط به میکروب زدایی است که باید دوباره سبزی تان را درون یک ظرف پر از آب غوطه ور کنید و مقداری از محلول های ضدعفونی کننده حاوی پرکلرین را که در بازار وجود دارند، داخل آب سبزی بریزید. مقدار ماده ضدعفونی کننده ای هم که داخل آب می ریزید باید بر حسب دستور روی کالا باشد.
مرحله چهارم یا مرحله آخر هم یک آب کشی ساده است تا اثر مواد شیمیایی که داخل آب سبزی ریخته اید، کاملا از بین برود.

,شستشوی سبزیجات , شستن سبزی , مراحل شستن سبزی,نکات خانه داری مفید

این دستورالعمل خاص وزارت بهداشت است که حتما فقط برای کشور خودمان تنظیم شده! شاید برایتان جالب و حتی باورنکردنی باشد اگر بگویم وقتی نگاه به سایت وزارت بهداشت کشور کانادا کردم تا ببینم که بهترین روش شست وشوی سبزیجات در این کشور چیست، دیدم که نوشته: «سبزیجات را بعد از خرید فقط با آب بشویید و هرگز با افزودن مواد ضدعفونی کننده یا مایع ظرفشویی، اجازه ورود انواع مواد شیمیایی را به درون بافت این خوراکی ندهید!»
متاسفانه، آبیاری سبزیجات در کشور ما با فاضلاب و کودهای انسانی سبب شده که چنین دستورالعمل پیچیده ای برای شستن آن وجود داشته باشد؛ وگرنه، چه کسی است که نداند افزودن مواد شیمیایی به خوراکی ها، ارزش غذایی آنها را پایین می آورد؟ بنابراین به نکات بهداشتی که برای آماده سازی سبزیجات به آنها اشاره شد، همواره دقت کنید تا سلامت تان تهدید نشود؛ هرچند که ارزش تغذیه ای آنها مسلما دچار تغییراتی خواهد شد.
بهترین روش شستشوی سبزیجات 5/5 19
نکات خانه داری مفید - تالار ایرانیان /ن