نحوه صحیح نورپردازی دکوراسیون منزل

طراحي صحيح و بر طبق اصول نورپردازي دکوراسيون منزل يکي از مهم ترين مباحث در علم طراحي داخلي مي باشد. آيا تابحال برايتان اتفاق افتاده است که به اتاق يا خانه اي قدم بگذاريد و در همان ابتدا جذب دکوراسيون نفس گير و بي نقض آن شويد؟ نکته اين است که خود مکان ممکن است چندان جذاب و زيبا نباشد اما نورپردازي صحيح دکوراسيون منزل کاري کرده که آنرا جذاب تر و زيباتر از حالت عادي و معمولي خود نشان مي دهد.

قدرت نورپردازي در دکوراسيون بسيار زياد است و مي تواند يک اتاق را بي نظير و حتي بلعکس آنرا نازيبا و نامناسب جلوه دهد. براي مثال نبودن روشنايي کافي در اتاق آنرا کسل کننده، کوچک و ناخوشايند نشان خواهد داد. همچنين روشنايي زياد هم ضررات مخصوص بخود را دارد براي مثال روشنايي زياد مي تواند رنگ زيباي ديوارهاي اتاق را سبُک و احمقانه نشان بدهد و حسي ناراحت در دکوراسيون اتاق بوجود بياورد. اما هر اتاقي نورپردازي مخصوص بخود را نياز دارد.

همانطور که مستحضر هستيد اتاق پذيرايي و نشيمن خانه جايي است که اکثر فعاليت ها در آن صورت مي گيرد بخصوص در زماني که مجالسي و مهماني هايي در خانه تدارک ديده ايد. همچنين بيشتر افراد وقت خود را در حال مطالعه، تماشاي تلويزيون يا لم دادن بروي مبلمان قسمت نشيمن مي گذارند. به همين خاطر که اتاق نيشمن و پذيرايي براي کارهاي زيادي مورد استفاده قرار مي گيرند، روشنايي اين قسمت بايد به آساني قابل کنترل باشد تا با توجه به وجود کم نوري (نبود نور طبيعي يا نور روز) و موقعيت اتاق کاملا قابل تنظيم باشد. استفاده از لامپ هاي سقفي رشته ايي اگر اهل مطالعه در اين مکان ها هستيد بهترين گزينه خواهد بود. در کنار کليد چراغ ها بايد سوئيچي جهت تنظيم ميزان روشنايي اين لامپ ها نيز وجود داشته باشد تا بر اساس نياز خود، روشنايي اتاق را تنظيم کرده باشيد. استفاده از لامپ ها و چراغ هاي زميني و روميزي بايد در مکان هايي باشد که نياز به نور بيشتر احساس مي شود. اين لامپ ها حس آرامش بيشتري در محيط ايجاد مي کنند که در صورت استفاده از آنها مي توانيد تعدادي از چراغ هاي سقفي را خاموش نگه داريد. و درنهايت نکته مهم آخر در اتاق نشيمن، توجه به موقعيت ميز تلويزيون است. سعي کنيد نور در مقابل صفحه تلويزيون به هيچ عنوان قرار نگيرد تا در ديدتان مشکل ايجاد نکند.
منبع: اتاق