پستانک نوزاد، ۵توصیه کلیدی

سيسموني - تهيه شيشه شير و پستانک و اينکه هنگام خريد آنها چه نکاتي را بايد رعايت کرد، يکي از دغدغه‌هاي هميشگي تازه‌مادران است. اين روز‌ها شيشه‌هاي پلاستيکي تمام بازار را به خود اختصاص داده است؛ چرا که هم قيمت پاييني دارند و هم نمي‌شکنند و در کل خريدشان مرقون به صرفه است. اما مادران بايد بدانند شيشه‌هاي شير شيشه‌اي ايمن‌تر هستند و اينکه بسياري از سرشيشه‌ها و پستانک‌ها باعث مي‌شوند در رشد دندان‌ها و فک کودکان اختلال به وجود بيايد.

شيشه‌هاي شير پلاستيکي که از پلاستيک‌هاي بازيافتي توليد مي‌شوند، حاوي ماده‌اي به اسم «بيسفنول A» هستند که مي‌تواند در آينده موجب سرطان پروستات، سرطان سينه و بلوغ زودرس در کودکان شود. محققان معتقد هستند که اين ماده مي‌تواند نقش هورمون‌ها را در بدن تقليد کند و آثار مخربي در بدن کودکان و نوزادان در حال رشد باقي بگذارد.

? توصيه اساسي درباره شيشه شير
?) براي اينکه کودک‌ خود را از خطرات «بيسفنول A» ايمن کنيد، قيد شيشه شيرهاي پلاستيکي را بزنيد يک شيشه شير «شيشه‌اي» بگيريد. اين بطري‌ها گران‌ بوده و امکان شکستن آنها زياداست ولي در مقابل از ايمني بالايي برخوردار هستند. کودک را نبايد هنگام خوردن شير با شيشه شيشه‌اي تنها گذاشت و نبايد اجازه داد هنگام شير خوردن با آن راه برود چون امکان زمين خوردن و شکستن شيشه وجود دارد.

?) هيچگاه شيشه شير پلاستيکي را در دستگاه مايکروفر قرار ندهيد. اين امواج سبب شکستن اين مولکول شده و خطرات آنها را بيشتر مي‌کنند.

?) براي شستن شيشه شير پلاستيکي از ماشين ظرف‌شويي استفاده نکنيد يا با مواد شوينده قوي نشوييد؛ چون باز هم موجب شکستن مولکول «بيسفنول A» مي‌شود و اين ماده راحت‌تر جذب بدن کودک مي‌شود. بهتر است شيشه شير کودک را به وسيله دست و با مواد شوينده ملايم بشوييد.

?) شرکت‌هاي سازنده شيشه شير و ساير وسايل پلاستيکي کودکان، روي محصولات خود برچسب «بدون BPA» را نصب کرده‌اند. اين محصولات پلاستيکي فاقد ماده «بيسفنول A» هستند و شما مي‌توانيد اين محصولات را خريداري کنيد.

?) شيشه شير کودک را گرم نکنيد. گرم کردن شيشه شير نوزادان موجب مي‌شود اين ماده که استروژني مصنوعي است، از شيشه جدا شده و در شير نوزاد حل شود. محققان معتقد هستند که اگر شيشه تا دماي ?? درصد حرارت داده شده يا از مايعات داغ پر شود، ماده فوق از آن جدا شده و وارد محتويات شيشه مي‌شود. اين ماده سبب بروز حالت زنانگي در پسرها، بلوغ زودرس دخترها، سرطان سينه و پروستات و برخي از انواع ديابت مي‌شود.

لايه محافظ از شکستن شيشه شير
کارخانه‌هايي جديدا بطري‌هاي شيشه‌اي خاصي را توليد کرده‌اند که لايه‌اي سيليکوني روي شيشه آن را پوشش داده است. اين لايه محافظ از شکستن شيشه شير شيشه‌اي جلوگيري مي‌کند. سيليکون هم شيشه را عايق گرمايي مي‌کند؛ بنابراين دست کودک هنگام تماس با شيشه شير ‌نمي‌سوزد. از طرف ديگر، جنس آن به گونه‌اي است که کودک احساس خوبي از لمس آن و گرفتن آن در دست خواهد داشت.

حتما سر شيشه و پستانک ارتودنسي بخريد
توصيه دندانپزشکان، اين است که براي کودک‌ خود حتما سر شيشه و پستانک ارتودنسي بخريد. اين وسيله‌ها در اندازه‌هاي گوناگون موجود هستند و سر آنها به گونه‌اي است که مکيدن آن باعث آسيب به دندان‌ها و فک کودک‌ نمي‌شود. پستانک‌هاي ارتودنسي، تاشو و متقارن با توجه به شيوه طبيعي رشد کام، دندان‌ها و لثه ساخته مي‌شود. حتي چنانچه در دهان به حالت واژگون قرار گيرند، اين ويژگي‌ها را حفظ مي‌کنند. برخي پستانک‌هاي از سيليکون تهيه شده‌اند. پستانک‌هاي سيليکوني بدون بو و مزه بوده و بادوام‌تر از پستانک‌هاي لاتکس هستند. به منظور رعايت بهداشت، همه پستانک‌هاي با درپوش‌هاي حفاظت‌کننده ارائه مي‌شوند و از آنجا که منفذدار هستند، قابليت استريل شدن با بخار را دارند. اين پستانک‌ها داراي دسته حلقوي ايمني و سوراخ‌هاي هوا در بدنه هستند تا از تحريک پوست حساس کودک جلوگيري كنند.

سرشيشه‌اي به شکل سينه مادر
سرشيشه‌هايي که به شکل سينه مادر هستند، طوري طراحي شده‌اند که زماني کودک آن را مي‌مکد، احساس مي‌کند دارد سينه مادر را مي‌مکد و به همين علت تکامل کام و فک کودک روند طبيعي خود را طي مي‌کند. وقتي در شيشه کودک، اين شکل از سرشيشه را قرار مي‌دهيد، بايد آن را طوري در دهان کودک قرار دهيد که سوراخ‌هاي آن رو به بالا باشد، در نتيجه در هنگام مکيدن، شير به سقف دهان کودک بپاشد.

سرشيشه‌هاي معمولي
با سرشيشه‌هاي معمولي همه آشنايي داريم ولي راه مکيدن اين سرشيشه‌ها توسط شيرخوار، با مکيدن سينه مادر کاملا فرق مي‌کند. خارج شدن شير از اين نوع سرشيشه‌ها به نيروي مکش نياز نداشته و بسيار راحت‌تر از سينه مادر است که اين موضوع مي‌تواند باعث ايجاد اختلال در تکامل فک و کام شيرخوار شود. ميزان جريان شير از اين نوع سرشيشه‌ها بسته به اندازه سوراخ آنها متفاوت است و بهتر است قبل از هر بار تغذيه با اين نوع سرشيشه، سرعت جريان شير بررسي شود. اگر شيشه رو به پايين گرفته شود. سرعتي در حدود دو تا سه قطره در ثانيه تقريبا مناسب است.

سرشيشه‌هاي ضدنفخ
زماني که کودک براي تغذيه از سرشيشه‌هايي که ضد نفخ نيستند استفاده مي‌کند، بعد از چند بار مکيدن مجبور است کمي سر شيشه را شل کند تا هوا از سوراخ‌هاي سرشيشه وارد شيشه شود و فشار منفي که در اثر خارج شدن شير در آن ايجاد شده را جبران کند و در اين فاصله خودش هم مقداري هوا بلع مي‌کند. سرشيشه‌هاي ضد نفخ طوري طراحي شده‌اند که در لبه آنها سوراخ‌هايي وجود دارد که هوا مي‌تواند از آنها عبور کرده و بدون اينکه کودک مجبور باشد سرشيشه را رها کند، فشار منفي داخل شيشه را جبران کند. نتيجه اين مي‌شود که کودک مي‌تواند به طور مداوم به مکيدن خود ادامه دهد و هوا وارد معده‌اش نشود. عدم ورود هوا هم يعني نداشتن نفخ به همين جهت به اين شکل از سرشيشه، ضد نفخ مي‌گويند.

سرشيشه‌اي با قاعده پهن
اين شکل از سرشيشه طوري طراحي شده که کاملا شبيه نوک سينه مادر عمل کند. وقتي کودک اين نوع سرشيشه را در دهان مي‌گيرد، قاعده پهن آن در مقابل لب‌ها قرار مي‌گيرد و نوک آن مثل نوک سينه مادر در دهان او حرکت مي‌کند. اين سرشيشه‌ها اندازه‌هاي مختلفي دارند و براي بچه‌هاي کوچک‌تر بايد از سرشيشه‌هاي با نوک کوچک‌تر استفاده کرد.

منبع: ني ني بان