چندقلوها و تغییرات زندگی

داشتن فرزندان دوقلو و سه قلو يک موهبت از جانب خداوند است، اما ممکن است ابتدا وقتي صاحب فرزند دوقلو يا چند قلو شديد کمي دچار ترس شويد و تصور کنيد که نگهداري و تأمين نيازهاي آنها دشوار است. البته اين موضوع کاملاً واضح است که نگهداري از يک نوازد کار دشواري است چه برسد به دو يا سه تا. اما با به کارگيري برخي نکات ساده مي توانيد از بزرگ کردن و نگهداري نوزادان خود لذت ببريد. آماده شدن براي تولد بچه هاي دو قلو يا چند قلو موضوعي انرژي بر و درعين حال مهيج است لذا ضروري است که در اولين فرصت براي پذيرايي از تازه واردهاي کوچولو آماده شده و زندگي را براي ورود آنها مهيا کنيد و در کسب اين آمادگي حتما همسرتان را مشارکت دهيد. به طور قطع زنان به خاطر طي کردن دوران بارداري و تغيير و تحولات رواني و جسماني خيلي سريع براي مادر شدن آماده مي گردند اما مردان براي ايجاد و شکل گيري حس پدرانه نيازمند فرصت و وقت بيشتري بوده و حتي نيازمند صرف وقت و تلاش هستند لذا به کار گيري مردان جهت ايجاد آمادگي هر چه بيشتر براي تولد نوزادان جديد، بسيار ضروري به نظر مي رسد.

اگر قبلا زايمان داشته ايد اين شانس را خواهيد داشت که از تجربيات و امکانات نوزاد قبلي براي انجام برخي وظايف خود مجددا استفاده نماييد. براي مثال ممکن است شما هنوز تخت و صندلي اتومبيل نوزاد قبلي را داشته باشيد. بررسي کنيد که چه وسايلي را داريد و به خريد چه وسايلي نيازمند هستيد. سعي نکنيد براي تهيه تجهيزات مورد نياز (مطابق با رسم غلط سيسموني) وسايل کودکان تا چند سال آينده تهيه شود بلکه سعي کنيد به مرور و با بزرگ شدن تدريجي چندقلوها برايشان خريد کنيد

*چنانچه قبلا نوزادي نداشته ايد مسلما نيازمند تهيه يک سري وسايل و مايحتاج هستيد. فراموش نکنيد که در تهيه وسايل براي نوزادان چند قلو افراط نکنيد. برخي از والدين تصور مي کنند چون تعداد فرزندانشان بيشتر از ساير والدين است لذا بايد چند برابر ديگران هزينه کنند و يا به تهيه وسايل بپردازند اين در حاليست که والدين فرزندان چندقلو در تهيه وسايل احتياط و توجه بيشتري را بايد داشته باشند چرا که خريد چند برابري آنها مسلما اگر با دقت و شناخت صورت نگيرد ضرر چند برابر به همراه خواهد داشت.

چندقلوها و تغييرات زندگي

سعي نکنيد براي تهيه وسايل مورد نياز (مطابق با رسم غلط سيسموني) وسايل کودکان تا چند سال آينده تهيه شود چرا که هم فضاي بسياري را اشغال مي کند و هم تا زمان استفاده از اين وسايل ممکن است تجهيزات خيلي بهتري به بازار آمده باشد و وسايلي را که شما چند سال قبل خريداري کرده ايد اصلا مورد استفاده قرار نگيرد لذا سعي کنيد به مرور و با بزرگ شدن تدريجي چندقلوها برايشان خريد کنيد. البته در اين ميان استثناهايي هم وجود دارد مثلا هر چه دستمال توالت، پوشک نوزاد و .. خريداري کنيد و ذخيره کنيد باز هم ضرر نمي کنيد.

*درباره برنامه غذايي تان با پزشک متخصص مشورت داشته باشيد. مادراني که دو قلو يا چند قلو باردار هستند نوع تغذيه شان کاملا متفاوت بوده و به ويتامينها، مواد معدني و ديگر مواد مغزي بيشتري نسبت به ساير مادران نيازمند هستند. با پزشکتان درباره مکمل هايي که بايد مصرف کنيد صحبت نماييد مکمل هايي مانند اسيدفوليک، قرصهاي کلسيم، ويتامينها و ...که از عيوب هنگام تولد جلوگيري مي کند از جمله اين موارد است که حتما بايد با نظر پزشک متخصص مورد استفاده قرار گيرد.
*برنامه هاي چکاپ مرتبي که بايد داشته باشيد را با پزشکتان تهيه کنيد و در خصوص بيمارستاني که قصد داريد در آنجا زايمان کنيد و شرايط و امکانات آن با وي مشورت نماييد.
*اتاقي براي نوزادانتان طراحي کنيد و از اسباب و لوازم مناسبي در اين اتاق استفاده کنيد. مثلا اگر شما براي خواباندن بچه ها بايد آنها را تکان دهيد لازم است که صندلي متحرکي را نزديک تخت بچه ها قرار دهيد.
*در همان ابتداي امر شما نيازمند تهيه دو يا چند تختخواب(به تعداد نوزادان) نيستيد. بعضي از چند قلوها هنگامي که در کنار هم بخوابند راحت تر هستند برخي ديگر هم در صورتي که کنار هم باشند دايما يکديگر را با صداي گريه خود از خواب بيدار کرده و لذا مزاحم خواب هم مي شوند بنابراين در تهيه اين نوع وسايل بايد حالات روحي چند قلو ها حتما در نظر گرفته شود.
وقتي نوزادان شروع به حرکت هنگام خواب کردند آنها را در تختها و مکانهاي مجزا بخوابانيد تا ضمن آنکه آسيبي به هم نرسانند باعث بيدار شدن يکديگر نشوند

وقتي نوزادان شروع به حرکت هنگام خواب کردند آنها را در تختها و مکانهاي مجزا بخوابانيد تا ضمن آنکه آسيبي به هم نرسانند باعث بيدار شدن يکديگر نشوند.
براي خريد مايحتاج چند قلوها لازم نيست از هر وسيله اي به تعداد نوزادان تهيه شود. برخي از وسايل در ابتداي امر، يک عدد کافيست و تهيه بيش از آن تنها باعث مسدود شدن بيش از حد فضاي خانه مي گردد.
با زمين گذاشتن وسايلي که امکان سقوط دارند و نيز محدود کردن مناطقي از منزل تان که خطرناک تر است محيط منزل تان را براي کودکان امن کنيد.
سيمها و ريسمانها را از کف اتاق برداريد و براي لوازم بزرگتر منزل حتما پوشش و کاور تهيه کنيد و کابينتهاي منزل و يا کمدهاي کوچک را به وسيله قفلهاي کوچک پلاستيکي مخصوص به زمين محکم کنيد.
پرده هاي بلند را کوتاه کرده يا گره بزنيد و نخهاي مربوط به آن را از ديد کودکان مخفي کنيد.
وسايل مورد نياز نوزاد تا سه ماهگي را قبل از زايمانتان تهيه کنيد. بعد از زايمان تا مدتها خريد کردن و بيرون رفتن بسيار مشکل است از طرف ديگر افراط در خريد نيز دردسر ساز است چرا که خريد وسايل بيشتر هم جاگير است و هم امکان دارد که اين وسايل اصلا مورد نياز نوزادان نگردد لذا از تهيه يکباره وسايل براي نوزادان خود خودداري کرده و به مرور و با احتياج پيدا کردن آنها، خريدهاي لازم را ترتيب دهيد.
وعده هاي غذايي را با حجم بيشتر تهيه کرده و در فريزر قرار دهيد تا در ايامي که فرصت آشپزي به شما دست نمي دهد از آنها استفاده کنيد.
منبع: ني ني بان