کاغذ چیست؟

کاغَذ مادّه‌اي است پهن و نازک که از فشردن الياف موادي مانند خمير چوب ، برنج يا کتان درست مي‌شود و بيش‌تر براي نوشتن و نقاشي به کار مي‌رود.از کاغذ براي بسته‌بندي ( مانند کاغذ کادو ) ، آرايش دروني ساختمان ، صافي‌هاي صنعتي و پژوهشي و کارهاي ديگر نيز بهره مي‌گيرند .
کاغذ نوعي لوازم التحرير است. استند لوازم تحرير
چيني‌ها اولين مردماني بودند که بيشتر از ? هزار سال پيش ، کاغذهايي مانند کاغذهاي امروزي را ساختند. ايرانيان مسلمان شيوه? ساختن کاغذ را در سده? نخست بعد از اسلام از چيني‌ها آموختند و آن را بهبود بخشيدند. شهر سمرقند براي سال‌ها بزرگ‌ترين مرکز ساختن و خريد و فروش کاغذ بود. سپس، در شهرهاي ديگر، از جمله بغداد، دمشق، قاهره، مراکش، جزيره? سيسيل و شهرهاي مسلمان نشين اسپانيا، کارخانه‌هاي کاغذسازي به راه افتاد.يافته‌هاي باستان‌شناسي نشان مي‌دهند که از قرن اول ميلادي، در چين کاغذ وجود داشته‌است.در سال ??? ميلادي، يکي از درباريان، ماده جديدي را براي امپراطور توصيف کرد که از پارچه‌هاي کهنه، پوست درختان، کنف و علف تهيه مي‌شد وروي ان مي‌نوشتند.با گذشت زمان، شيوه? تهيه کاغذ بهتر شد و ان را با الياف گياهاني مانند خيزران مي‌ساختند. عرب‌ها اين محصول را به اروپا بردند ودر سال ???? ميلادي، غربيان نخستين کاغذ سازي را در اسپانيا بنا کردند.ماشين توليد انبوه کاغذ را چيني‌ها اختراع کردند. نخستين اسکناس نيز در سال ???? ميلادي در چين تهيه و مبادله شد.!
کاغد يا کاغذ کلمه‌اي است پارسي و ذکر اين لغت يا « ورق » در کتب قديميه عربي بسيار فراوان ديده مي‌شود. خمير کاغذ بيشتر از چوب سوزني برگان ساخته مي‌شود
(به دليل داشتن الياف طولاني تر)

کاغذ يکي از فراوردهاي مهم چوب است . براي ساختن کاغذ ابتدا تنه درخت را به وسيله دستگاه خردکن به خورده چوب تبديل مي‌کنند .
سپس خرده چوب‌ها را به وسيله مواد شيميايي و روشهاي مختلف در برج پخت خمير تجزيه مي‌کنند و از آنها الياف سلولوزي به دست مي‌آيد که خمير کاغذ ناميده مي‌شود. از درهم رفتن الياف سلولوزي و بعد از پرس آنها ورقه کاغذ ساخته مي‌شود.

کاغذ از نظر برش طبق استاندارد هاي مختلف طبقه بندي مي شود. يکي از مهمترين طبقه بندي هاي بين المللي استاندارد A مي باشد. در اين استاندارد از A0 که بزرگترين سايز است هرچه عدد بزرگتر مي شود ابعاد کاغذ نصف مي گردد بطوريکه:
A0:84.1*118.9cm
A1:59.4*84.1 cm
A2:42*59.4 cm
A3:29.7*42 cm
A4:21*29.7 cm
A5:14.8*21 cm
A6:10.5*148 cm