خرید سیسمونی، هزینه ها سر به فلک می کشد

اين اقلام شامل کالسکه، ساک حمل لوازم، روروئک، کرير، تخت پارک، وسايل بهداشتي، ست لباس، وسايل حمام، سرويس خواب، ظرف غذا و... جزء مجموعه سيسموني هستند که انواع و اقسام ايراني و خارجي از قيمت ? /?ميليون تا حدود ? ميليون تومان تهيه مي‌شود. سري به بازار سيسموني نکات جالبي را نشان مي‌دهد. از جمله آنکه کليه محصولاتي که به‌صورت مشترک بچه‌ها و بزرگ‌تر‌ها مصرف مي‌کنند، نوع بچه‌گانه آن‌ها گران‌تر است.

به‌عنوان مثال کفش و لباس بچه‌ها قيمت‌هاي بيشتري به نسبت مدل بزرگ آن‌ها دارند و اين تازه اول ماجراست. چرا که کفش و لباس بچه‌ها خيلي زود به زود بلامصرف مي‌شود و به‌دليل رشد سريع بايد لباس و کفش‌هاي تازه‌اي براي آن‌ها خريد و اين روند طبيعي بازار محصولات نوزادان و بچه‌ها را در دنيا بسيار داغ کرده است. گراني لباس و کفش کودکان به اين دليل است که در توليد اين کالا‌ها معمولا از مواد اوليه و پارچه ظريف استفاده شده و دوخت اين محصولات نيز ظريف‌تر از مشابه بزرگ آنهاست و اين باعث مي‌شود که قيمت کفش و لباس بچه‌ها نسبت به بزرگ‌تر‌ها بيشتر باشد. به سراغ يکي از فروشندگان سيسموني رفتيم تا در رابطه با قيمت تمام شده يک سيسموني به سوالات ما پاسخ دهد.

يکي از فروشندگان سيسموني درباره تهيه يک مجموعه کامل سيسموني و قيمت آن گفت: «يک مجموعه کامل سيسموني شامل اقلام بسياري است. بعضي اقلام از واجبات هستند و برخي جنبه تجملي دارند. خانواده‌ها برحسب وسع ماليشان مي‌توانند اين وسايل را تهيه کنند و بسته به انتخاب آن‌ها قيمت تغيير مي‌کند. تهيه يک سيسموني کامل و بدون تجملات با انتخاب وسايل ضروري نوزاد چيزي حدود ? /? تا ? /? ميليون تومان مي‌شود.»

سرويس چهارتکه نوزاد
اين فروشنده قيمت برخي از اقلام سيسموني را اين‌گونه بيان کرد: سرويس چهار تکه که شامل کالسکه، کرير، روروئک و ساک لباس است از حدود ??? تا ??? هزار تومان در برند ايراني بوده و در برند خارجي آن از ??? هزار تومان شروع مي‌شود.

سرويس خواب و حوله نوزاد
سرويس خواب نوزاد مدل ايراني سه تکه دم دستي شامل بالش، لحاف و تشک که در دو نوع تيترون و مخمل در بازار موجود است از ?? هزار تومان و مدل خارجي آنکه نوع مخمل آن مرغوب است و حساسيتي براي نوزاد ندارد از ??? تا ??? هزار تومان قيمت دارد. اين فروشنده در مورد سرويس حوله به ما اين‌گونه پاسخ داد: سرويس حوله کودک از ?? هزار توماني تا ??? هزار تومان در دو نوع مدل ايراني و خارجي متغير است.

سرويس بهداشتي نوزاد
سرويس بهداشتي نوزاد مدل ايراني آن در يک بسته شامل شامپو، صابون، روغن بدن، شامپو بدن و... حدود ??? هزار تومان است اما همين لوازم بهداشتي در برندهاي خارجي ايتاليايي و... به غير از لوازم فوق اقلامي مانند شيشه شير، شانه، برس، پد سينه، شيردوش، ظرف غذا و فلاسک را هم شامل مي‌شود که هزينه‌اي حدود ??? تا ??? هزار تومان را براي خانواده‌ها در بر دارد.

سرويس ظروف نوزاد
سرويس غذاي نوزاد بين ?? تا ?? هزارتومان براي ظروف تلفون ايراني و ظروف تفلون خارجي ?? هزار تومان و سرويس غذا در مدل چيني بين ?? تا ??? هزار تومان و سرويس ملامين ?? هزار تومان به بالاست.

سرويس لباس نوزاد
سرويس لباس نوزاد که در برند‌ها و مدل‌هاي مختلف موجود است نيز قيمت متفاوتي دارد. برخي خانواده‌ها ترجيح مي‌دهند خودشان اين لباس‌ها را تهيه کنند و از سرويس‌هاي چند تکه استفاده نکنند که گاهي خريد تکي اين لباس‌ها تا حدود ??? هزار تومان برايشان آب مي‌خورد، در غير اين صورت سرويس ? تکه ?? هزار تومان و سرويس ?? تکه ?? هزار تومان آماده هم در بازار موجود است.

تخت و کمد نوزاد
سرويس تخت و کمد نوزاد در بازار با طرح‌ها و رنگ‌هاي متنوع به وفور به چشم مي‌خورد. به سراغ يکي از فروشندگان رفتيم تا از قيمت اين سرويس خواب نوزاد مطلع شويم. فروشنده به ما گفت: ما در فروشگاه خود انواع سرويس خواب نوزاد را داريم و با توجه به انتخاب مدل و طرح و رنگ مشتري به بهترين شکل سرويس مي‌دهيم. قيمت‌هاي سرويس خواب از ? ميليون تومان تا ?? ميليون تومان متغير است و بستگي به سليقه مشتري دارد. با توجه به ارزيابي‌هاي انجام شده اگر بخواهيد حداقل سيموني را براي کودک دلبندتان تهيه کنيد هزينه‌اي معادل ? /? ميليون تومان براي شما در برخواهد داشت.

بازار سيسموني در انحصار چيني‌ها
اما يک توليدکننده سيسموني هم درباره‌ وضعيت توليدکنندگان اين حوزه مي‌گويد: متاسفانه سهم محصولات چيني در بازار سيسموني ايران روز به روز در حال افزايش است. حجتي با اشاره به اين‌که کالاهاي ساخت چين به‌صورت خزنده در حال گرفتن سهم توليدات داخل از بازار سيسموني کشور هستند، عنوان مي‌کند: توليد در ايران دچار مسائلي شده که فعالان اين حوزه را با محدوديت مواجه کرده و اغلب واحد‌هاي توليد وسايل سيسموني در ايران به‌صورت پراکنده و خرد فعاليت مي‌کنند و به‌دليل مشکلات فرصت گسترش فعاليت‌هاي خود را ندارند. او در عين حال با اشاره به اين‌که رخنه کالاهاي چيني در بازار سيسموني ايران يکدست نيست، مي‌گويد: به‌عنوان مثال در برخي رشته‌ها مانند سرگرمي و اسباب‌بازي کالاهاي چيني تا ??‌درصد بازار را در اختيار دارند، اما در کالاهايي مانند تخت، گهواره و کالسکه که حجم بيشتري دارند و حمل‌ونقل آن‌ها سخت‌تر است، سهم توليدات داخل در بازار بيشتر است. وي با اشاره به اين‌که قدرت خريد مصرف‌کننده‌ ايراني در سال‌هاي گذشته کاهش يافته، مي‌افزايد: «اين موضوع باعث شده که وارد‌کنندگان به وارد‌کردن کالاهاي ارزان‌قيمت رو بياورند.» وي همچنين تعداد واحد‌هاي توليد سيسموني در کشور را اندک توصيف مي‌کند. به گفته وي حتي محصولات سيسموني با برند کشورهاي اروپايي هم تحت ليسانس در چين توليد شده‌اند.
منبع: ني ني بان