سیسمونی نوزاد، هر لباسی را انتخاب نکنید

به خاطر پوست حساس و لطيف بچه ها در اين سن، بايد به جنس لباس دقت كنيد. لباس نوزادان بايد حتما نخي باشد و ايجاد حساسيت نكند.
زياد دربند قيمت پايين لباس نباشيد. در اين سن به دليل سلامت كودك حتما بايد براي بچه، لباس با جنس خوب بخريد. براي خريد لباس بچه خوب هم ناچاريد هزينه بالايي بپردازيد. سيسموني

لباس نوزادتان را طوري انتخاب کنيد و به او بپوشانيد که عرق نکند. از گرم نگه‌داشتن بيش از حد نوزادتان با لباس خودداري کرده و به دماي اتاق و دماي بدن نوزادتان توجه نماييد.
زير پيراهني براي سلامت بدن نوزادتان خوب است، علاوه بر اينکه از پوست نوزادتان در مقابل درزهاي بلوز و يا دگمه‌هاي آن محافظت مي‌کند، در صورت دگمه‌اي بودن آن نيز پوشش دهي مناسبي از بدن نوزادتان دارد.

لازم به ذکر است که بهترين دماي بدن نوزاد در زير بغل، ??,? درجه مي‌باشد و بايد دماي اتاق او را ?? الي ?? درجه تنظيم نماييد ولي اگر نوزاد شما زير دو کيلوگرم وزن دارد، دماي مناسب اتاق ?? الي ?? درجه مي باشد.
لباسهايي انتخاب کنيد که از الياف نرم بافته شده باشند و در ناحيه‌ي يقه و مچ‌هاي دست و پاي آن از کش‌دوزي و يا کشبافتهاي سفت و محکم استفاده نشده باشد.

لباس نوزاد نبايد دكمه، زيپ يا اضافاتي داشته باشد كه باعث آزار بچه شود. قبل از خريد راحتي، درزهاي لباس را هم چك كنيد. دكمه هاي لباس نوزاد بايد چفتي و ظريف باشند.لباس نوزاد بايد به اندازه كافي دكمه داشته باشد تا بتوانيد آن را به راحتي به تن او بپوشانيد يا درآوريد. لباس هايي كه جلوي آنها دكمه دارد بهتر از لباس هايي است كه دكمه آنها پشت لباس است.

لباس نوزاد نبايد به تن او بچسبد. لباس چسبان يا شلوار تنگ، نوزاد را اذيت ميكند. يقه، كشباف هاي سردست يا مچ پاي نوزاد نبايد تنگ باشد. لباس نوزاد را مناسب فصل انتخاب كنيد. لباس گرم بچه را مريض خواهد كرد. پزشكان مي گويند لباس نوزاد بايد فقط يك لايه از لباسي كه شما ميپوشيد بيشتر باشد. بهتر است حتما به نوزاد زيرپوش بپوشانيد تا هم گرم بماند و هم دكمه لباس رويي، او را آزار ندهد.اگر فرزند اولتان است و هنوز در آغوش گرفتن نوزاد برايتان سخت است، بهتر است بادي يا لباسهايي را انتخاب كنيد كه زير آنها دكمه داشته باشد تا با بغل كردن، لباس نوزاد به هم نريزيد.براي اين فصل بايد براي نوزاد يك لباس زير نيمه گرم و يك لباس روي گرم انتخاب كنيد. به يك پتو كه نوزاد را موقع بيرون بردن در آن بپيچيد هم نياز داريد. كلاه را فراموش نكنيد. در روزهاي نوروز هنوز سرما وجود دارد.

? ماه تا يك سال
بچه در اين سن ميتواند شيطاني كند. دست و پايش را تكان دهد و چهاردست و پا برود. به همين دليل براي او بايد لباس راحت بخريد. لباسي كه به اندازه كافي گشاد باشد تا كودك در آن مشكلي با تكان خوردن نداشته باشد. سعي كنيد شلوار يا دامن كودك شما به جاي دكمه و كمر، كش داشته باشد تا بچه در آن راحت باشد.
بچه ها در اين سن به غذا خوردن ميافتند و معمولا لباسهايشان را كثيف ميكنند. جنس هايي را انتخاب كنيد كه به راحتي در ماشين لباسشويي شسته ميشوند و لكه بري آنها آسان است.بايد رنگ لباس رويي را طوري انتخاب كنيد كه زياد كثيفي را نشان ندهد.اگر قرار است كودك غذا بخورد حتما روي لباس پيشبند ببنديد.
در اين سن يکي از علايق اصلي کودکتان لباس پوشيدن و درآوردن آن است و شما بايد به صورت نامحسوس او را ياري نماييد.

هرچند که لباس پوشيدن و درآوردن يکي از علايق او به‌شمار مي‌رود، ولي به تنهايي نمي‌تواند از عهده‌ي اين امر برآيد و شما بايد با فراهم کردن شرايط، به او کمک نماييد و تدابيري بيانديشيد تا کودکتان بيشترين شانس موفقيت را داشته باشد، حتي در مواردي هم که فکر مي‌کنيد او موفق نمي‌شود بايد سرگرمش کنيد و حواس او را از اين موضوع منحرف نماييد.
بچه ها در اين سن به چهاردست و پا راه رفتن ميافتند.به همين دليل لباسهايي براي آنها انتخاب كنيد تا روي زانوهايشان پوشيده باشد و در عين حال زبر نباشد تا پاي بچه موقع حركت آسيب نبيند.در اين سن كودكان به رنگهاي شاد مثل قرمز واكنش نشان ميدهند. زياد در قيد و بند اينكه رنگ به او ميآيد يا نه نباشيد. سعي كنيد رنگ لباس بچه شاد و طرحهاي رنگي داشته باشد.

يك تا ? سال
بچه ها در اين سن ديگر راه افتاده اند. براي خريد لباس براي آنها بايد به اين موضوعات توجه كنيد.
بچه ها در اين سن معمولا لباسهايشان را كثيف ميكنند. بنابراين بهتر است لباسهاي گران مهماني را فقط در موارد خاص تن او كنيد و براي مناسبتهاي معمولي از لباس با رنگهايي استفاده كنيد كه ديرتر كثيف ميشوند. بچه ها حتي ممكن است زمين بخورند و لباسهايشان را پاره كنند. بنابر اين اشكالي ندارد اگر از لباسهاي ارزان قيمت تر براي اين سن استفاده كنيد.رشد بچه ها در اين سن خيلي زياد است. بهتر است لباسهايي انتخاب كنيد كه با استفاده از بند يا سگك قابليت تغيير اندازه داشته باشد. لباس سرهمي يا سارافون بهترين لباس براي اين سن است. هم اندازه آن تنظيم ميشود و هم به راحتي از تن بچه در نمي آيد و به هم نميخورد.
كودك لباس را به دليل رنگهاي جذاب و شاد آن دوست دارد. او درباره تناسب رنگ لباس و اين كه آيا چنين رنگي به او مي آيد يا نه چيز زيادي نمي داند و به همين دليل ممكن است حتي در يك زمان لباس هايي با رنگ هاي مختلف و ناهماهنگ را براي پوشيدن انتخاب نمايد. كودكان بيشتر مايل به پوشيدن رنگ هاي قرمز، سبز، نارنجي، زرد، آبي و صورتي هستند.

? تا ? سال
بچه ها در اين سن لباسهايشان را ميشناسند و به آن واكنش نشان ميدهند. بهتر است در انتخاب لباس براي بچه ها در اين سن از خود آنها كمك بگيريد.
خيلي از بچه ها دوست دارند خودشان لباسهاي شان را بپوشند و درآورند. بهتر است به آن ها اجازه اين كار را بدهيد تا حس مستقل بودن و اعتماد به نفس پيدا كنند.همينطور كه كودك بزرگ تر مي شود ميتوانيد لباس سخت تري براي او انتخاب كنيد تا براي پوشيدن آن شوق و ذوق داشته باشد. مثلا لباس هايي كه دكمه يا زيپ دارند براي بچه بخريد و اجازه دهيد خودش آن را ببندد.

لباسهاي رنگي در اين سن هم بين بچه ها طرفدار دارند. مي توانيد اجازه دهيد بچه ها در اين سن خودشان لباس شان را انتخاب كنند. البته بچه ها توانايي تشخيص لباس خوب و بد را ندارند. مي توانيد بين چند لباسي كه در مغازه هست ?، ? تا از آن را انتخاب كنيد و انتخاب نهايي را به عهده كودك بگذاريد.مخصوصا شلوار بچه ها در اين سن نبايد رنگ روشني داشته باشد. چون بچه ها بازي مي كنند و بعد از هر بار پوشاندن شلوار به او مجبوريد لباسش را بشوييد.
منبع: ني ني بان