مضرات لوازم آرایشی

ميزان آلرژي و حساسيت ناشي از مصرف رنگ مو در مصرف‌کنندگان رو به افزايش است و اين رقم به نسبت چندسال گذشته، دو‌برابر شده‌است.
گذشت آن روزگاري که روي سر مردم نهايتا سه رنگ مو مي روييد: مشکي، قهوه‌اي و بور. حالا به اندازه آدم‌هاي روي کره زمين، رنگ مو وجود دارد و اغراق نيست اگر بگوييم حتي مي‌توان هر کسي را با رنگ مويش معرفي کرد!
البته در کشور ما هنوز آقايان رويشان نمي‌شود مويشان را به رنگ‌هاي قرمز و بنفش و آبي در بياورند و کم و بيش به همان رنگ موي طبيعي خود قناعت کرده‌اند و مصرف اين رنگ‌هاي خاص توسط خانم‌ها نيز محدود به مهماني‌ها مي‌شود!
اما در کشورهاي ديگر اوضاع کمي متفاوت‌تر است و جوانان‌شان ديگر با انواع و اقسام تاتو و آويزان کردن حلقه به گوش و ابرو ارضا نمي‌شوند و در حال حاضر آرايش مو با رنگ‌هاي عجيب و غريبي مثل نارنجي جيغ و صورتي متاليک و آبي کهربايي، به يکي از پر طرفدارترين انواع آرايش (و البته ابزار جلب توجه!) تبديل شده‌است. استند لوازم آرايش
يکي از تازه‌ترين هشدارهاي بهداشتي که مدتي پيش منتشر شد، دقيقا در همين رابطه است؛ محققان و متخصصان امراض پوستي اعلام کرده‌‌اند ميزان آلرژي و حساسيت ناشي از مصرف رنگ مو در مصرف‌کنندگان رو به افزايش است و اين رقم به نسبت چندسال گذشته، دو‌برابر شده‌است.
بر‌اساس بررسي‌هاي انجام شده، کاهش سن مصرف‌کنندگان و افزايش علاقه به رنگ به رنگ کردن موها از عواملي است که باعث بروز اين مشکل (افزايش حساسيت‌هاي پوستي) مي شود. بر اساس تحقيقاتي که سال 1992 در ژاپن با مطالعه و بررسي سن مصرف‌کنندگان و ميزان استفاده از لوازم رنگ مو، انجام شد، مشخص کرد 13 درصد دختران دبيرستاني، 6درصد زنان 20 تا 30 ساله و 2 درصد مردان همين بازه سني از محصولات رنگ کردن مو استفاده مي‌کنند.
اما فقط چند سال بعد نتايج تحقيق مشابهي در سال 2001 در اين کشور، باعث تعجب و نگراني متخصصان امراض پوستي شد؛ در سال 2001، 41 درصد از دختران دبيرستاني، 85 درصد زنان و 33 درصد مردان 20 تا 30 ساله از اين محصولات استفاده مي‌کنند.
همچنين تحقيق ديگري که 4 هزار فرد بزرگسال دانمارکي را مورد بررسي قرار داد، حکايت از آمار 18درصدي مردان و 75 درصدي زنان مصرف کننده رنگ مو و مواد آرايشي مشابه داشت که بيش از 5 درصد آنان تا کنون حداقل يک‌بار دچار حساسيت‌ها و ساير مشکلات پوستي شده‌اند.
نکته جالب توجه در مورد «رنگ مو گزيده‌»ها اين است که فقط 15درصد اين افراد براي معالجه به مراکز درماني مراجعه کرده‌اند. يکي ديگر از اتفاقاتي که باعث شده توجه محققان به تاثيرات رنگ مو و مضرات آن جلب شود، اتفاقي است که سال گذشته رخ داده؛ اکتبر سال 2006، گزارشي از حساسيت پوستي در 8 نوجوان 12 تا 15 ساله در کوپنهاگ به دست مسوولان رسيد. تاثير رنگ مو روي 5 نفر از اين نوجوانان به قدري شديد بود که در بيمارستان بستري شدند و يکي از آنها نيز تحت مراقبت ويژه قرار گرفت.
و اما دليل بروز چنين مشکلي حين رنگ کردن موها، مربوط به ماده‌اي به نام «پارا‌فنيلن‌ديامين» است که در ترکيبات رنگ موها وجود دارد. اين ماده در استفاده‌هاي طولاني مدت و مداوم از محصولات رنگين‌کردن مو، باعث ايجاد حساسيت‌هاي پوستي مي‌شود و گاهي اين آسيب‌‌هاي پوستي به حدي شديد است که مي‌تواند فرد را راهي بيمارستان کند.
پارا‌فنيلن‌ديامين همان «PPD» است که روي بسته‌بندي دو سوم رنگ موها نوشته شده و نوع حساسيتي که در استفاده از رنگ موي حاوي اين ماده ايجاد مي‌شود، به صورت تاول روي پوست صورت، به خصوص درناحيه خط رويش موها، بروز مي‌کند.
PPD ماده‌اي است که باعث آسيب‌هاي جدي به پوست مي‌شود و به همين دليل در قرن 20 ميلادي، به دليل افزايش اين مشکل، مصرف اين ماده در ترکيبات آرايشي مو در کشورهاي آلمان، سوئد و فرانسه، ممنوع شد.
بر اساس تحقيقي که توسط متخصصان امراض پوستي در لندن انجام شده، مشخص شد واکنش منفي پوست نسبت به PPD نه تنها در لندن بلکه در تمام کشورهاي جهان در حال افزايش است و آمار گزارش شده از ميزان حساسيت به اين ماده در شش سال گذشته دو برابر شده و به 1/7 درصد رسيده است و با اينکه خطرات ناشي از مصرف اين ماده به اثبات رسيده است، اما بسياري از کارخانه‌هاي توليدکننده محصولات مختلف رنگ مو، نسبت به اين موضوع بي‌توجه هستند و روي بسته‌بندي اين محصولات، هيچ هشداري نسبت به عواقب استفاده از اين رنگ موها درج نمي‌کنند.
البته اين مشکلات فقط براي گروه سني جوانان پيش نمي‌آيد و کودکان زيادي تا کنون با اين مشکل دست پنجه نرم کرده‌اند؛ بسياري از کودکان تحت شرايطي خاص، مجبور به رنگ کردن موهاي خود مي‌شوند. البته نه اينکه فکر کنيد موهاي آنها را با ضرب و زور، رنگ مي‌کنند، نه! اما در آيين و رسوم خاصي که در برخي کشورها برگزار مي‌شود، موي کودکان شرکت‌کننده در مراسم را رنگ مي‌کنند و همين امر مي‌تواند باعث بروز حساسيت‌هاي پوستي در کودکان شود.
البته در حال حاضر، مقدار مشخصي از PPD براي استفاده در رنگ موها و ساير محصولات اين‌چنيني از سوي اتحاديه اروپا تعيين شده است و بر اين اساس توليدگنندگان اين لوازم آرايشي مجازند تا حداکثر از 6 درصد PPD در تهيه مواد آرايشي استفاده کنند.
اگر شما از کساني هستيد که رنگ مو مصرف نمي کنيد، مي‌توانيد از دردسرهاي ناشي از مصرف رنگ مو در امان بمانيد؛ در غير اين صورت دست کم توصيه هاي ايمني را جدي بگيريد! تست کردن رنگ مو روي قسمت کوچکي از پوست دست (48 ساعت قبل از رنگ کردن موها)، مي‌تواند از هرگونه اتفاق ناگواري در اين زمينه جلوگيري کند.

منبع:
http://www.sabatabligh.com/