DMجلوگیری کننده از رسوب و خوردگی در دیگهای بخار

پاي? ترکيبي اين ماده از فسفاتهاي معدني بوده که به منظور جلوگيري از رسوب املاح کلسيم، منيزيم، ايجاد لاي? مقاوم در برابر خوردگي و حذف اکسيژن محلول در آب، در ديگهاي بخار و سيستم هاي حرارتي مورد استفاده قرار مي گيرد .
به طور متوسط به ازاي هرمترمکعب آب ورودي به ديگ بخار ???-??? ميلي گرم از اين ماده توسط پمپ تزريق به آب تغذيه اضافه مي گردد.
ديسکيلر (جهت از بين بردن رسوب در ديگهاي بخار و سيستمهاي حرارتي و برودتي)
به منظور زدودن رسوبات و خوردگي حاصل از تماس با آب در سيستم هاي خنک کننده، لوله هاي بويلر و تجهيزات وابسته به آن از اسيد ها استفاده مي شـــود، يکي از بهترين اسيدها، ديسکيلر کـه بر پايه اسيد کلريدريک (HCL) بوده بيشترين کاربرد را دارا مي باشد.
ديسکيلر در غلظت هاي ? تا ?? درصد وزني تا درجه حـــــرارت ?? درجه سانتيگراد جهت شستشوي سيستمـهاي حرارتــي به طـــور گسترده مورد استفاده قرار مي گيرد، اين اسيد قادر به زدودن رسوبات کلسيمي و تمامي رسوبات حاوي اکسيد هاي آهن مي باشد.
امروزه ديسکيلر مهمترين اسيد براي اين منظور در دنيا ميباشد. مهمترين خاصيت اين اسيد ظرفيت بالاي آن براي حل نمودن لايه هاي اکسيدي مي باشد.
در خصوص شست و شوي ،ساير اسيد هاي ديگر نظير اسيد سيتريک، سولفوريک، نيتريک، استيک و غيره نيز براي اين منظور مورد استفاده قرار مي گيرند ولي غالبا مصارف آنها براي کاربرد هاي خاص ميباشد. .
بايد توجه داشت که تعدادي از روشهاي شستشوي شيميايي با اسيد در مواقعي که سيستم در حال کار است انجام ميگيرد، اما بهتر است اينکار در زماني که سيستم از مدارخارج است صورت گيرد. تجهيزاتي که بايد مورد شستشو قرار گيرند از کل سيستم جدا مي شوند و اسيد توسط يک پمپ در يک مسير بسته به گردش در مي آيد. کارايي اين روش در سيستم هاي در حال کار منوط به پمپ کردن محلول اسيد به ورودي مبدل حرارتي يا يک مجموعه حرارتي است.

خنثي
مواد خنثي خاصيت بازي داشته که معمولا پس از رسوبزدايي ديگ بخار توسط ديسکيلر ازآن استفاده مي شود تا محيط ديگ به حالت خنثي برگردد.
اسيد وي‍‍ژه
براي رسوبزدايي رسوبهاي سخت مورد استفاده قرار مي گيرد و قويتر از ديسکيلر مي باشد.
آنتي اسکالانت
آب محتوي مقادير زيادي از نمکهاي محلول کلسيم ، منيزيم و ساير املاح مي باشد که اين نمکها آمادگي رسوب گذاري بر روي ممبران هاي دستگاه تصفيه آب را دارا مي باشد که در صورت رسوب گذاري بر روي ممبرانها عملکرد آنها را بسيار کاهش خواهد داد. با آب ورودي به ممبران ها ، مقدار مناسبي از ماده ضد رسوب نير تزريق مي گردد تا از رسوب گذاري بر روي ممبرانها جلوگيري بعمل آيد.