جلوه های فیزیکی غرفه

علاقه بازدیدکننده به محصولات (64%)
علاقه بازدیدکننده به محصولاتی که به نمایش گذاشته می شود طی چند سال گذشته افزایش یافته است بنابراین اهمیت آن در به یادماندنی شدن غرفه افزایش می یابد. این امر دو معنا دارد:
(1) تقاضای بازار همیشه فاکتور کلیدی در جلب توجه برای هر شرکتی محسوب می شود (بازدیدکنندگان به دلایل خاص از نمایشگاه دیدن می کنند و نه به خاطر تماشای ویترینها) و (2) شرکتها باید قبل از نمایشگاه آگاهی از محصول/شناخت براند را ایجاد کنند تا حداکثر علاقه به محصولات نمایشی خود را ایجاد نمایند.
علاقه به محصول تابع ماهیت مخاطب نمایشگاه و نوع نمایشگاهی است که شرکت در آن حضور می یابد. بنابراین فاکتوری است که غرفه دار نمی تواند کاملا کنترلش کند.
نمایش محصول (43%)
پرزنتیش (26%)
فاکتور بعدی در ماندگاری غرفه در ذهن نمایشاتی است که در غرفه انجام می شود (43%) و پرزنتیشن ها (26). این تحقیق توصیه می کند که این نمایشات تا حد ممکن به صورت مکرر انجام شوند تا عرضه و معرفی به حداکثر برسد. مثلا اگر یک پرزنتیشن چهار بار در ساعت ارایه شود تاثیرگذاری آن چهار برابر نمایشی است که تنها هر یک ساعت انجام می شود.
نمایشات محصول هنگامی ارایه می شوند که بیش از پنج یا شش نفر برای دیدن و شنیدن حضور دارند. در یک پرزنتیشن غیررسمی کمتر از 5 نفر حضور دارند. هر چند این نمایشات ترافیک چندانی در غرفه ایجاد نمی کنند اما به کارکنان غرفه این امکان را می دهد تا با مشتریان احتمالی صحبت کنند و از این رو به مرحله فروش برسند.
معرفی محصول الزاما و به تنهایی ماندگاری در ذهن را ایجاد نمی کند اما می تواند آگاهی و شناخت شرکت و علاقه به محصول را در محل ایجاد می کند و بنابراین روشنگر الزامات نقشه غرفه ای است که می تواند از هر یک از عوامل به شیوه ای منسجم بهره برداری کند. قدرت نمایشات و پرزنتیشن های محصول برای ماندگاری در ذهن اثبات کننده این مطلب است که تاثیر کلی نمایش فعال بسیار بیشتر از نمایش ایستا است. بار دیگر هزینه تهیه و اجرا پرزنتیشن یا نمایشات باید در مقابل ROI بالقوه سنجیده شود.
شهرت شرکت (51%)
طی سالهای اخیر شهرت شرکت تاثیر ماندگاری در ذهن را افزایش داده است. هر چند شرکتهای بزرگ و شناخته شده مزیت مشخصی دارند اما نتایج این تحقیق نشان می دهد که همه غرفه داران در هر اندازه ای باید از کمک های بصری برای معرفی شرکت در غرفه خود بسیار استفاده کنند تا هویت شرکت را در اذهان بازدیدکنندگان بسپارند. غرفه سازی
همچنین این عامل ماندگاری در ذهن ثابت می کند که شرکتهای نه چندان معروف باید قبل از نمایشگاه تلاشهای تبلیغاتی خود را افزایش دهندو به سایر عوامل مهم در ایجاد بیشترین ترافیک غرفه و دست یافتن به نتایج مثبت دقیقا توجه داشته باشند.
رنگ/طراحی غرفه (19%)
تاثیر رنگ و طراحی غرفه 19 درصد است. غرفه ای که به خوبی طراحی شده باشد عاملی قوی برای ماندگاری در ذهن دارد. رنگ و طراحی غرفه عوامل قابل کنترلی هستند که در هر شرکتی فرق می کنند. در حالی که ماهرانه ترین طراحی ها گرایشی در جهت افزایش ماندگاری در ذهن ایجاد می کنند اما هزینه و ROI بار دیگر عواملی هستند که باید مد نظر قرار بگیرند. طراحی برای شرکتهایی بسیار حائز اهمیت است که نمی توانند محصولات یا خدمات خود را در غرفه به نمایش بگذارند. ملاحظه اصلی طراحان باید این باشد که پیامهای فروش و محصول شرکت را متناسب با نیازهای تصمیم خرید بازدیدکننده ابلاغ کنند.
اکثر شرکتها باجه های اطلاع رسانی را در طراحی غرفه خود می گنجاند که به منزله ابزاری مفید برای جمع آوری کارتهای ویزیت، ارایه بروشور ... عمل می کند. پرسنل این باجه اطلاع رسانی باید کسی باشد که در خصوص محصول اطلاعات و تجربه لازم را دارد
شواهد اخیر دال بر این حقیقت هستند که تابلوهای داخل غرفه وقتی به عنوان فهرست سازی محصول استفاده می شود تاثیری مثبت بر ترافیک غرفه دارد و می تواند علاقه به محصول را ایجاد کند. مثلا تابلوهای برجسته ای که در طراحی غرفه تلفیق شده اند می توانند بازدیدکنندگان علاقمند به محصول را به خود جلب کنند در حالی که شاید بدون وجود این تابلوها از غرفه بازدید نمی کردند.
نتایج این تحقیق برای طراحان و سازندگان غرفه مفید است تا تولید سودبخش ترین غرفه به مشتریان کمک کنند.
پرسنل غرفه (18%)
پرسنل غرفه برای ماندگاری ذهن 18% نقش دارند. اما این رده بندی نسبتا پایین اهمیت تیم فروش آموزش دیده، صمیمی و مجرب را نفی نمی کند. پرسنل غرفه نهایتا مسئول ارایه پیام محصول، کسب اطلاعات فروش و گاهی نیز فروش می باشد. در حقیقت پرسنل غرفه بیش از آنچه در این تحقیق نشان داده شده است ، عامل کمک کننده بزرگی برای ماندگاری در ذهن محسوب می شود. غرفه هایی که تماس فرد به فرد عالی داشته اند در مرور زمان نرخ ماندگاری در ذهن بالاتری کسب کرده اند.
نوشتار محصول (13%)
طی سالهای اخیر اهمیت نوشتار مرتبط با محصولات به نمایش گذاشته شده در ماندگاری غرفه در ذهن پیوسته کاهش یافته است. با این همه این نوشتار عاملی مهم در طرح کلی غرفه است و در ایجاد غرفه ای موثر و بیادماندنی کمک می کند. این تحقیق نشان می دهد که هرچند برخی از اطلاعات باید در غرفه وجود داشته باشند اما بازدیدکننده ترجیح می دهد که این گونه اطلاعات به دفتر کارشان پست شود. همچنین بر مشکل بسیاری از بازدیدکنندگان غلبه می کند که طی نمایشگاه این نوشتار را گم می کنند یا دور می ریزند. یک نامه پیگیری دو مزیت دیگر را در بر دارد:
1) به افزایش فراخوانی غرفه کمک می کند ، و
2) تضمین می کند که بازدیدکنندگان دریافت کننده بروشور محصول به عنوان مشتریان احتمالی برای تلاشهای بازاریابی بیشتر ثبت نام شده اند.
بسیاری از غرفه داران متوجه شده اند که پیش بینی پیشخوانی برای درخواست بروشورها در غرفه روشی موثر برای کنترل درخواست بروشور است. به این ترتیب بازدید کنندگان بروشور را می بینند و متقاضی ارسال آن به دفترشان می شوند. فرض بر این است که بازدیدکننده ای که زمانی را برای پر کردن فرم ارسال بروشور صرف می کنند به احتمال زیاد و نهایتا خریدار خواهد شد.
اشانتیون (15%)
تاثیر اشانتیون به عنوان عامل ماندگاری در ذهن به 15 درصد می رسد. اما هر چند ممکن است که اشانتیونها در ماندگاری غرفه در اذهان چندان موثر نباشد قطعا بر شناسایی نام و /یا محصول موثر است. خودکار، کیف، کلاه، لیوان و سایر موارد که روی آنها نام و لوگو شرکت چاپ شده است معمولا روی میز تحریر بازدیدکننده نمایشگاه قرار می گیرند و تا مدتها بعد از پایان نمایشگاه خاطره شرکت را در ذهن بیدار می کنند.
یافته های این تحقیقات سالانه از ارزیابی بازدیدکنندگان دهها نمایشگاه به دست آمده است. این ارزیابی روی نمونه تصادفی 1500 الی 2000 بازدیدکننده از فهرست ثبت نام نمایشگاههای مختلف انجام گرفت.
منبع : http://kamoco.blogfa.com/post-15.aspx