لزوم ثبت برند و اهمیت آن

با اینکه اغلب کسب و کارها از اهمیت استفاده از برند برای تشخیص محصولات خود از دیگر رقبا پی برده‌اند، اما همه آنها ثبت برند یا علائم تجاری و اهمیت آن را درک نکرده‌اند. طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا، برند یا علامت تجاری یک نام، عبارت، طرح یا هر ویژگی دیگری است که مشخص کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص است که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری، به مالک آن اعم از حقیقی یا حقوقی حق انحصاری می‌دهد تا بتواند از عرضه کالاهای مشابه یا یکسان توسط اشخاص دیگر که موجب گمراهی می‌شود جلوگیری کند. در صورت عدم ثبت برند، شرکت‌های رقیب یا اشخاص از همان علامت یا علامت مشابه برای کالا یا محصولات استفاده می‌کنند که موجب گمراهی خواهد شد و در نتیجه سرمایه‌گذاری و بازاریابی محصولات به هدر خواهد رفت.
نام تجاری یا برند می‌تواند باعث پیشرفت کسب و کار شود و نیز جایگاه ویژه‌ای در حوزه بین‌المللی داشته باشد. بهترین روش داشتن برند مناسب در درجه اول بالا بردن کیفیت محصول و در گام بعدی تبلیغات گسترده است. البته باید بازار مصرف و نیازهای مصرف‌کننده را شناخت تا بتوان جایگاهی را در میان مصرف‌کنندگان خاص پیدا کرد و بدین طریق مشتریان وفاداری را جذب کرد.
بنابراین به طور کلی مزایای ثبت علائم تجاری همانطور که در بالا گفته شد تضمین‌کننده تشخیص محصولات از یکدیگر توسط مشتریان، ابزار بازاریابی و اساس ایجاد شهرت شرکت‌ها، متمایز ساختن محصولات شرکت‌ها از یکدیگر، تشویق شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در حفظ و بهبود کیفیت محصولات آنها و جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی می‌باشد. با توجه به قانون ۳۱ ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد.
علاوه بر آنچه گفته شد، در سال‌های اخیر با توجه به روند تغییرات قانونی در کشور، اشخاصی که به تبلیغات محیطی علاقمند هستند باید دارای مدارک مربوط به ثبت برند باشند تا بتوانند تبلیغات محیطی و تلویزیونی انجام دهند. بنابراین ثبت برند در اقتصاد و بازار امری گریز ناپذیر است که باید مدیران بدان توجه داشته باشند تا بتوانند با برنامه‌ریزی بازاریابی و فروش، کسب و کار خود را گسترش دهند.