کدام محصول آرایشی بدون عوارض است؟

يک فرآورده آرايشي مرغوب بايد غيرحساسيت زا (هيپوآلرژيک)، غيرکومدوژن (يعني موجب دانه هاي سرسياه پوستي نشود) و غيرآکنه زا (يعني باعث جوش صورت نشود) باشد. به عبارت ديگر اين فرآورده ها بايد حداقل حساسيت زايي را داشته باشند؛ منافذ پوست را نبندند و موجب پيدايش جوش در چهره نشوند. استفاده از محصولات آرايشي خوشبو چندان توصيه نمي شود چون اغلب مواد آرايشي تقلبي در زيرزمين ها و با مواداوليه بسيار نامرغوب توليد مي شوند. گاه بوي اين مواداوليه آن قدر نامطبوع است که سازندگان مجبور مي شوند براي پوشاندن و مخفي کردن آن از عطرها و مواد بودار مختلف در فرآورده هاي آرايشي استفاده کنند تا خوشايند مصرف کننده شود.

تقلبـي ها را بشناسيـد
محصولات قانوني که ليبل وزارت بهداشت را دارند، ميزان سرب موجود در آن ها کمتر از ميزان مجاز است و به هيچ وجه خطرناک نيستند. البته اين قضيه در مورد آرسنيک هم مصداق دارد که ميزانش نبايد بيشتر از ??PPM باشد ولي به طور کلي سرب به هيچ وجه خاصيت ايجاد سرطان پوست را ندارد و فقط به دليل اين که ممکن است در محصولاتي مثل رژ لب که خورده و جذب دستگاه گوارش مي شوند، ايجاد مسموميت کند. با اين اوصاف و با توجه به مصرف فراگير لوازم آرايشي در ايران، متخصصان داخلي عقيده دارند، آنچه در مصرف لوازم آرايشي اهميت بيشتر دارد، استفاده از محصولات استانداردي است که مجوز وزارت بهداشت را دارند، با اين استدلال استفاده از مارک هاي معروف همچنان بهتر از استفاده از مارک هاي بي نام و نشان است. استند لوازم آرايش

لوازم آرايش ضد آب نخريد
سايه هاي کم رنگ، پودري و مات کمتر حساسيت زا هستند. به طور کلي استفاده از محصولات آرايشي محلول در آب کمتر از مواد آرايشي غيرقابل شست وشو ايجاد حساسيت و آسيب پوستي مي کنند، زيرا براي پاک کردن خط چشم ها و ريمل هاي واترپروف (غيرقابل شست وشو با آب) نياز به حلال هايي است که به خودي خود مي توانند موجب حساسيت و آسيب به پوست شوند. به ياد داشته باشيد، ساير مواد حساسيت زا و آزاردهنده نيز مي توانند از طريق انگشتان با ناحيه اطراف چشم تماس پيدا کنند.