کاهش سن استفاده از لوازم آرایش در ایران

يک جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعي با هشدار نسبت به افزايش استفاده از لوازم آرايشي در ميان جوانان گفت: بررسيها نشان مي دهد سن استفاده از مواد آرايشي به دوران دبستان رسيده است.

دکتر امان الله قرايي مقدم در مورد دلايل استفاده زياد از لوازم آرايش در ميان جوانان ايراني افزود: استفاده از لوازم آرايش در سالهاي اخير تنها خاص زنان نيست بلکه اين مسئله به شيوه هاي مختلف در بين مردان نيز افزايش پيدا کرده است.

اين استاد دانشگاه و پژوهشگر آسيبهاي اجتماعي با اشاره به اينکه در ايران نحوه آرايش به عنواني معياري براي شخصيت افراد تلقي مي شود، گفت: براساس نحوه و نوع آرايش جوانان شخصيت دروني و بيروني، طبقه اجتماعي و همچنين طرز تفکر و نگرش و بينش آنان مشخص مي شود.

به گفته قرايي مقدم آرايشهاي غليظ تقليد کورکورانه از هنرپيشگان مبتذل غربي و شرقي و همچنين کم اهميت شمردن اخلاقيات است.

پيش از اين مرتضي طلايي عضو شوراي اسلامي شهر تهران اعلام کرده بود ايران در زمينه استفاده از لوازم آرايشي در ميان کشورهاي جهان داراي رتبه هفتم است. همچنين آمارهاي نهادهاي ناظر بين‌المللي مي‌گويد ايران، دومين مصرف‌کننده لوازم آرايش در خاورميانه و هفتمين واردکننده لوازم آرايشي در جهان است.

اين جامعه شناس با هشدار نسبت به افزايش آرايشهاي افراطي در بين جوانان جامعه گفت: جواناني که از آرايشهاي غليظ و افراطي استفاده مي کنند به نوعي دچار " آنومي اجتماعي " يعني فروريختگي ارزشهاي فرهنگي، اعتقادي، ديني و هنجارهاي اجتماعي شده اند.

وي به نقش مهم خانواده اشاره کرد و اظهار داشت: والدين در زمينه استفاده زياد جوانان از لوازم آرايشي مقصران اصلي هستند به طوري که اگر از همان ابتدا در صورت مشاهده چنين رفتارهاي نابهنجاري از سوي فرزندان خود به آنان تذکر داده و راه و رفتار درست را به آنها نشان دهند ديگر شاهد چنين رفتارهايي نخواهيم بود. استند لوازم آرايش

به گفته قرايي مقدم پس از خانواده، مدرسه، گروه همسالان، جو اجتماعي و وسايل ارتباط جمعي به خصوص تلويزيون در اين ميان نقش زيادي دارند به طوري که امروزه بسياري از دختران هنرپيشگان را به عنوان الگوي خود مي دانند.

اين پژوهشگر آسيبهاي اجتماعي گفت: در کشورهاي ديگر آرايش کردن بيشتر در ميان زنان مسن ديده مي شود و دختران و به ويژه دانشجويان اصلا خود را آرايش نمي کنند اما در کشور ما عکس اين مسئله اتفاق افتاده است.