جرثقیل ها و تاور کرین

تقريباً در تمامي صنايع نياز به نقل و انتقال اجسام سنگين وجود دارد، يکي از متداول ترين دستگاههايي که در اين رابطه مورد استفاده قرار ميگيرد جرثقيل مي باشد.
تاور کرين يا جرثقيل برج سازي يکي از دستاورد هاي مهم بشري است که ساختارهاي متفاوتي بنا به نوع توقع کاربر را دارا مي باشد و در زمينه هاي برج سازي، سد سازي، سيلو سازي، پل سازي، ساختمان سازي، حمل کالا در بنادر و. به کار گرفته مي شود که خود مي تواند در ارتفاعهاي متفاوت با باربرداري هاي متفاوت در شعاع هاي متفاوت خدمت دهي نمايد و چون قدرت مانور بسيار بالا در زمينه باربرداري جهت استفاده هاي گوناگون و در صنايع مختلف را دارا مي باشد توجه قشر عظيمي از صنعتگران را در زمينه برج سازي و. به خود اختصاص داده است.
تاورکرين ها اغلب اجسام را صدها متر بالا مي برند و مي توانند به فاصله دوري انتقال مي دهند. البته در بعضي موارد تا بيش از اين ارتفاع هم قابل افزايش در ارتفاع هستند بالاترين سطحي که تا امروز ديده شده ارتفاع 660 متري مي باشد.
کاربر ساختماني از تاورکرين براي بلند کردن فولاد، بتون، ابزارهاي بزرگي مانند ژنراتورها و مشعل هاي استيلني و انواع مختلفي از مواد ساختماني ديگر استفاده مي کند. تاورکرين ها بسته به نوع آنها قابليت باربرداري تا وزن 2000 تن را دارا مي باشند ولي به طور ميانگين در ساختمانها حداکثر تا 60 تن را مورد استفاده قرار مي دهند. ضمناً اولين تاورکرين بوسيله يوناني هاي باستان اختراع شد و با نيروي کارگران و چهارپايان کار مي کرد.