آشنايي با 8 نكته كليدي در خريد كاغذ‌ ديواري

استفاده از كاغذ ديواري براي پوشاندن ديوارهاي منازل در دهه‌هاي گذشته رونق چنداني نداشت. علت اين بي‌اقبالي هم متنوع نبودن رنگ‌ها و طرح‌هاي كاغذهاي ديواري بوده است اما امروزه كاغذ ديواري‌ها به دليل تنوع در رنگ ، شكل و جنس به يكي از اولين انتخاب‌هاي خانه‌دارها براي پوشش ديوارها تبديل شده اند.

تا آنجا كه حتي مي‌توان گفت اين پوشش تا حدود زيادي جاي رنگ را گرفته است. علت ديگري كه كاغذديواري اين روزها طرفداران بسياري پيدا كرده، نصب آسان و سريع آن است. به علاوه كاغذها، بوي تند و تيز و خرابكاري‌هاي رنگ را نيز ندارند.
البته اين نكته نيز قابل توجه است كه قبل از انتخاب كاغذ ديواري حتما بايد به نكاتي توجه كنيد. در غير اين صورت به سرعت دلزده و پشيمان مي‌شويد.

نكات زير مي‌تواند راهكارهاي مفيدي براي انتخاب كاغذديواري خانه شما باشد.
1- قبل از انتخاب كاغذ ديواري بايد به رنگ وسايل خانه توجه كنيد زيرا هماهنگ نبودن رنگ و نوع كاغذ ديواري با ساير وسايل، علاوه بر اينكه خانه را بي‌نظم و خسته‌كننده نشان مي‌دهد، براي افراد خانواده احساس آشفتگي و كلافگي ايجاد مي‌كند. بنابراين حتما به هماهنگي رنگ‌ها توجه داشته باشيد.

2- هماهنگي نوع و طرح كاغذ ديواري با سبك و شكل چيدمان خانه نيز مهم است. به طور مثال براي خانه‌اي كه سبكي بسيار فانتزي و مدرن دارد بايد از كاغذ ديواري‌هايي ساده و با نقش و نگار كم استفاده كنيد و براي خانه‌هايي كه با مبلمان استيل و فرش‌هاي ابريشمي‌ چيدمان شده‌اند بايد كاغذ ديواري‌هايي سنگين با نقش و نگارهاي برجسته به كار ببريد.

3- اغلب كاغذ‌ديواري‌ها امروزه قابل شست‌وشو هستند ولي به دليل ميزان استفاده از پارچه و مواد پي وي سي، به دو نوع درجه يك و دو تقسيم مي‌شوند. به اين ترتيب كه شايد براي از بين بردن بعضي لك‌ها و كثيفي‌هاي روي كاغذ ديواري هنگام شست‌وشو با مشكل مواجه شويد. بنابراين بهتر است هنگام خريد كاغذ ديواري به اين مورد توجه كنيد. در اين مورد از فروشنده نيز مي‌توانيد كمك بگيريد.

4- بهتر است براي خانه‌هايي كه سقف بلندي دارند از كاغذ ديواري‌هايي با شكل و خطوط افقي استفاده كنيد كه در اين صورت ارتفاع سقف را كوتاه‌تر جلوه مي‌دهد و در ضمن نوعي گرما و صميميت نيز به وجود مي‌آورد. استفاده از كاغذديواري‌هاي بافت‌دار به ديوارها عمق مي‌بخشد و نيز سبب جذب صداي فضا مي‌شود.

5- براي آنكه فضايي آرام و به دور از شلوغي و بي‌نظمي‌ داشته باشيد بهتر است از كاغذ ديواري‌هايي گلدار با رنگ‌هاي ملايم استفاده كنيد. اگر خواهان فضايي پر از انرژي و هيجان هستيد كاغذ ديواري‌هايي با رنگ‌هاي شاد و درخشان كه طرح‌هاي هندسي و هنري دارند به كار ببريد كه در اين صورت هر بيننده‌اي را سر ذوق مي‌آورد.